Middelalderkost

08.08.22
Skal du fejre Middelalderfestivalen? Så kan du lige så godt gøre det med den rigtige mad.

Stenalderkost er stadig en af de store trends inden for madlavningen - men man kunne dog håbe på, at kokkene og kogebogsskribenterne ville bevæge sig om ikke ind i fremtiden, så dog i det mindste en smule frem i tiden. For Danmark har en righoldig madhistorie, og Danmarkshistorien byder på mere interessante opskrifter end bær og kød.

En nærliggende periode at kaste sig kulinariske blik på ville være middelalderen, for her snakker vi historisk tid: det betyder, at vi har skriftlige overleveringer, deriblandt opskrifter på den mad, man spiste i Danmark. Så hvis du vender blikket fremad, vil du kunne fylde dit spisebord med retter som bedekølle, blankmanger og knapwurst.

Her har jeg samlet fem steder at starte, hvis du vil prøve at spise (og eventuelt drikke), som de gjorde i middelalderen. Men husk på, at den gennemsnitslige levealder er betydeligt højere i dag, end den var dengang, så jeg ved ikke, om jeg vil anbefale det som en diæt.

Kulturhistorie og opskrifter

Lad os starte med en bog, der både giver baggrund og opskrifter. Bi Skaarup og Henrik Jacobsen står bag Middelaldermad - klik her for at se den, som kommer hele emnet omkring. Bi Skaarup har skrevet flere bøger om historisk madlavning, og her handler der altså om middelalderen.

Her finder du ikke blot opskrifter fra både Danmark, Tyskland, Holland og England, men får også en introduktion til middelalderens madkultur og de kilder, som gør, at vi ved så meget om den i dag. Hvis du vil begrænse din historiske kulinariske eventyr til én udflugt, er det nok denne bog, du bør have med som guide.

Dansk mad

Vil du fokusere på den mad, som din X antal tipoldeforældre fik den daglige energi af? Så kan du i stedet snuppe Bente Leeds bog Danskernes mad i middelalderen klik her for at se den - med undertitelopfordringen "Smag selv".

Leed kommer nemlig vidt omkring. Ikke alene ser hun på madkulturen, men hun samler også de typer mad, der blev spist i forskellige situationer: lige fra fastemaden til påske i bispegården. Og for dem med interesse i mad og sundhed har hun også et kapitel om adskillelsen af læge- og kogekunst.

Bagning

Bi Skaarup står bag endnu en bog, som behandler middelalderkost. Dog er fokus i Bag brødet lidt bredere, idet den gennemgår dansk brød og bagning gennem 6000 år. Så her kan du starte med meget gammelt ammerbrød og arbejde dig frem til f.eks de skonrogger af rugsigtebrød, som blev lavet i middelalderen. De er jo resultatet af nogle årtusinders bageudvikling, så de fortjener at blive bagt af og til.

Mad og øl

Hvem husker ikke Erik Kjersgaard? Hvis det er dig, så skynd dig at se hans Danmarkshistorie på DR Bonanza - I andre må gerne gense den.

Kjersgaards navn står på et hav af historiebøger, og hans stemme er nok også prentet i mange folks erindring for hans tv-optræden. Men en af hans lidt mindre kendte bøger handler faktisk om Mad og øl i Danmarks middelalder - klik her for at se den. Den giver dig muligheden for at diskutere kulturhistorie, mens du skåler, og det er sjældent, vi får lov til det.

Til taffel

Vil du holde middelaldermiddag med så høj grad af realisme som mulig? Så må du en tur i vores magasin i kælderen og have fat i Hans Veirups bog Til taffel hos kong Valdemar - klik her for at se den. Her får du nemlig Europas ældste kogebog, da den samlet to håndskrifter fra 1300-tallet. Du kan endda selv vælge, om du vil læse opskrifterne på dansk eller latin.

Materialer