Billede for DRs kampagne "Med andres ord"

Med andres ord

20.09.19
Sammen med DR og bibliotekerne vil Litteratursiden styrke læseglæden hos danskerne. Det sker gennem samarbejdet 'Med andres ord', som byder på et tv-program, et interaktivt bogkort og en citatkonkurrence.

Med Mick Øgendahl som guide åbner DR dørene til bøgernes verden med endnu en sæson af programserien 'Øgendahl og de store forfattere'.  I programmerne vil han undersøge, hvem seks af de store danske forfattere egentlig var, og hvorfor netop de blev berømte. Programmet 'Øgendahl og de store forfattere' har premiere på DR1 tirsdag  d 27/8 2019 kl 20:30.

I Litteratursidens klassikerguides kan du læse mere om de seks forfattere, der vil være i fokus på DR i følgende rækkefølge fra uge 35-40:

Leonora Christina Ulfeldt

Henrik Pontoppidan

Michael Strunge

Karin Michaëlis

Jeppe Aakjær

Halfdan Rasmussen

Se også vores anbefalinger til nye klassikerlæsere og vær med til at modsige modsige Mark Twain: "En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst".

Som del af samarbejdet har Danmarks Biblioteksforening lanceret en stor konkurrence om Danskernes yndlingscitat, der blev afviklet i uge 35, som en del deres Læsløs-kampagne. Du kan her læse mere om de nominerede citater, og om hvilket citat der var danskernes favorit.

Desuden laves på DR en ret smart digital feauture, Bøgernes Danmarkskort, hvor man kan gå på opdagelse i Danmark gennem vores litteratur. Kortet kommer også som app, så man uanset hvor man er i Danmark kan tjekke, hvilke citater der kommer netop fra dette sted, og få henvisninger til de bøger, de findes i. Der findes allerede en del ciater og når kortet bliver lanceret den 27.8 får danskerne selv mulighed for at gå ind og taste deres eget citat.

Vi håber du har fået lyst til at kaste dig over en klassiker!

Oprindeligt skrevet af Barbara Rugholm, Litteratursiden.