Mand og hund imellem af Finn Slumstrup

Mand og hund imellem: samliv med en diva af Finn Slumstrup

04.04.22
Varm og livsbekræftende fortælling om hundeliv og livet med hund

Forfatteren Finn Slumstrup er oprindeligt uddannet lærer. Derudover har han bl.a. været kanalchef på DR P1 samt formand for Statens Musikråd. Siden 2009 har han boet på Ærø med hustruen Mette og Schapendoesen Liva. ”Mand og hund imellem” er både Finns og Livas fortælling om livet med en hund.

Med udgangspunkt i oplevelser med Liva filosoferer Finn over livet. En gåtur i stormvejr fører f.eks. til refleksioner over hunden som menneskets bedste ven samt tilbageblik på betydningsfulde tobenede venskaber. Tanker om Steinbecks bog ”På rejse med Charley” får ham til at tænke på Livas morgenritual, der bl.a. indebærer en mængde stirren på menneskene for at få dem til at stå op. Noget jeg også kender fra min egen hund. Og en gåtur på Rømø strand i 2013 fører til overvejelser om forskellen på opfattelsen af hunde i Tyskland og Danmark og ikke mindst den danske hundelov.

Ind i mellem kapitlerne hvor Finn filosoferer over emner som venskab, litteratur, musik, hundeloven, rutiner, zen og Storm P, kommer Liva med sine betragtninger fra knæhøjde, der giver et forfriskende perspektiv uden at blive disneyficeret eller sødladen.

Det gør ”Mand og hund imellem” til en varm og livsbekræftende fortælling om hundeliv og livet med hund. Det hele fortalt med et passende drys humor og krydret med masser af billeder af Liva.