Carlos Ruiz Zafón - Foto: Isolde Ohlbaum

Månedens forfatter: Carlos Ruiz Zafón

06.02.23
I februar sætter biblioteket fokus på den Catalonske forfatter Carlos Ruiz Zafon, der fik sit internationale gennembrud med romanen ”Vindens skygge” i 2001.

Lyt til podcasten Månedens forfatter inden du tager til Litteratursalon her.

Carlos Ruiz Zafón er mest kendt for ’De glemte bøgers kirkegård’-kvartetten ”Vindens skygge”, ”Englens spil”, ”Himlens fange” og ”Åndernes labyrint”, der udspiller sig i et gotisk, mystisk og borgerkrigs-præget Barcelona. Har man nogensinde besøgt Barcelona, vil man opleve en genkendelighed i Zafóns beskrivelser af byen: både byens stemning, eksakte lokationer, mennesker og stemme. Zafón selv er født op opvokset i Barcelona, hvilket kan mærkes.

De fire romaner er skrevet som selvstændige, uafhængige fortællinger – eller, som Zafón selv beskriver dem, som en ”cyklus af romaner, der krydser hinanden i De Glemte Bøgers Kirkegårds litterære univers” (”Himlens fange”, Zafón). ”Vindens skygge” handler om Daniel, hvis far tager ham med til De glemte bøgers kirkegård. Her får Daniel lov til at vælge én bog, som skal følge ham resten af livet. Daniel finder bogen ”Vindens skygge” af Julián Carax, en mystisk forfatter, hvis værker ikke længere er at finde. Daniel begiver sig ud i Barcelona på jagten efter Carax, hans historie og hans hemmeligheder. ’De glemte bøgers kirkegård’-serien består af fire fortællinger om kærlighed, sorg, litteratur, ven- og fjendskaber, livet og døden – og alt det andet, der er derimellem. Bøgerne omhandler en gruppe mennesker, der prøver at finde meningen med livet og dem selv, i et Barcelona, der konstant er påvirket af optakten eller efterdønningerne af den spanske borgerkrig. Serien bindes sammen af tråde spundet af karaktere, temaer, lokationer, stemninger, og et poetisk tætnet og til tider storladent sprog.

D. 23. februar kan du høre meget mere om Carlos Ruiz Zafón og ’De glemte bøgers kirkegård’, når Horsens Bibliotek inviterer til litteratursalon fra kl. 11-12 i afdelingen for skønlitteratur.
Formidler Kirstine Petersen fortæller denne formiddag, og der vil være kaffe på kanden.
Se mere om litteratursalonen her.

Carlos Ruiz Zafóns blå bog
Født: 25. september 1964 i Barcelona.
Død: 19. juni 2020 i Los Angeles.
Debut: El príncipe de la niebla, 1993.
Litteraturpriser: The Edebé literary prize for young adult fiction, 1993. The Protagonistas Prize, Spanien, 2001. The La Vanguardia Readers’, Spanien, 2001. Original Voices Award in Fiction, USA, 2005. BookSence Book of the Year, USA, 2005.
Seneste udgivelse: Åndernes labyrint. Lindhardt og Ringhof, 2018. (El laberinto de los espíritus, 2016). Oversat af Iben Hasselbalch.
Inspiration: Orson Welles, Raymond Chandler, Charles Dickens, Charlotte Brontë og J.S. Bach.
(Kilde: Forfatterweb.dk)
Udgivelser posthum: El ciudad de vapor. Vintage Espanol, 2020.