Lad din tablet eller smartphone redde julemaden

12.12.16
Har du for travlt til at gå på biblioteket? Så download julemenuen til din tablet eller smartphone.

Vi er kun halvvejs gennem måneden til jul, så du tror sikkert, at du har masser af tid. Nogle af julegaverne - måske dem allesammen - er i hus, måske er de endda pakket ind. Den traditionelle pynt er hængt op, og måske er der allerede noget bagværk pakket ned i årstidens kagedåser. Men inderst inde kan du nok mærke uroen, der rumler. Det er erfaringen, der hvisker: "Pludselig går det stærkt, og så står julen for døren!"

Der vil biblioteket naturligvis gerne hjælpe. For hvad gør du, når det pludselig er ganske snart, og du har ikke styr på maden, børnene er begyndt at geare op til gaveregnen, og der er faktisk et par gaver, du har glemt? Ja, gaverne kan vi ikke hjælpe med (udover at pege på vores julekalender, hvor vi udpeger årets bedste læseoplevelser - der er lidt for enhver smag, hvis smagen blot er til bøger). Men julemaden, den kan vi gøre lidt lettere for dig.

Du kan nemlig downloade den. Eller i det mindste kogebøgerne til den.

Vi har stået på hovedet i eReolen - bibliotekernes mulighed for download af e-bøger og netlydbøger til din smartphone eller tablet (eller streaming på din computer) - og fundet kogebøgerne til den vellykkede jul.

Så du behøver ikke gå i panik og rende på biblioteket. Du kan blot installere app'en og overleve julen. Du bruger din lånernummer og din biblioteks-pinkode til at logge dig ind med.

Stressfri jul

Faktisk er første trin ganske enkelt: undlad at vente til sidste øjeblik. Så denne bog bør du nok downloade med det samme: Jul uden stress af Lena Bentsen - med undertitlen "Sådan overlever du december". Den er din guide til juleplanlægning og de små skridt, der skal til at få undgå det hurtige løb sidst på måneden.

Og når den er installeret, kan du starte med...

Jul med tv-kokkene

Claus Meyer nøjes ikke med at sammensætte maden juleaften. Hans bog Meyers julemad dækker faktisk hele julemåneden - og så lidt til endda. For han starter med Mortensaften, giver forslag til generel decembermad og dækker både julefrokost, juleaften, nytårsaften og tømmermændene den 1. januar i det nye år.

Brødrene Price går faktisk lige så bredt til opgaven. I Jeg glæder mig i denne tid - : jul hos brdr. Price får man måske ikke deres hyggelige småsnakken (der er lige så vigtig for tv-programmerne som den egentlige madlavning), men til gengæld lægger de mere plads af til forkælelsen, end Claus Meyer gør. Her er nemlig ekstra vinterdesserter, julebag, knas og varme drikke til kolde aftener.

Den klassiske julemad

Det er måske min helt personlige fordom, men jeg har svært ved at forestille mig et dansk hjem, der ikke på et eller andet tidspunkt har stiftet bekendtskab med opskrifter fra Karolines køkken. Og hvis jeg er helt galt afmarcheret, og din madlavning aldrig har været indrettet efter det mere end 50 år gamle inspirationskøkken, er her din chance for at rette op på det.

Der er nemlig ikke mindre end to Karoline-bøger på eReolen: Karolines julemad og Karolines store julekogebog. Her får du masser af mulighed for at bage, stege og brase alle julens klassikere.

Julepynt og julehistorier

Sidder du nu her og tænker, at du måske alligevel burde komme i gang med at forberede julen (måske har du allerede downloadet Jul uden stress, så kan du lige få godt gå hele vejen.

På eReolen kan du også finde både julehistorier og masser af inspiration til julepynt for store og små.

Materialer