Konger, vikinger og sex - 5 storladne tv-serier, du skal se

14.04.15
Historieundervisning, som du ikke havde det i skolen. Vi giver dig 5 tv-serier med ekstra tjubang.

Den, der ikke lærer af historien, er dømt til at gentage den, lyder ordsproget. Og hvis man kigger på disse fem historiske tv-serier, du kan låne på biblioteket, består historien af en stor del vold og intriger - det er ikke noget, man har lyst til at gentage, men til gengæld kan det være ganske hyggeligt at lære af. Så her er i historisk kronologisk rækkefølge fem storladne tv-serier, der ser tilbage i tiden. Her er ikke pænt friserede overklassefolk i Downton Abbey eller socialrealistiske skildringer af livet i underklassen - nej, der er vikinger, pirater og konger og andre, der generelt er ude på at gøre livet surt for hinanden, og så er det store budgetter, der understøtter historierne (og historien).

År 52 fvt.: Rome

Lucius Vorenus og Titus Pullo er ikke navne, du genkender fra historieundervisningen - med god grund, for de er et par soldater, der er opfundet til lejligheden. Men de befinder sig i et historisk Rom med masser af navne, der burde være bekendte, såsom Julius Cæsar, Marcus Antonius og Cicero.

Første sæson foregår under Cæsars borgerkrig, så der er dømt både action og intriger - og sammenlagt omkring 20 timers underholdning fordelt på seriens to sæsoner.

År 796: Vikings

Vores egen Regnar Lodbrog er inspirationen til denne serie om hårde mænd og kvinder, der drager ud og slår andre folk hårdt med sværd og andre dødbringende genstande. Da den starter, er vor helt, Ragnar, blot landmand, men han er ambitiøs, og snart stiger han hurtigt i graderne i vikingernes hierarki.

Du kunne naturligvis også bare læse Saxos Danmarks krønike, men jeg kan vist roligt love, at serien har en del mere sex og action. Der er kommet tre sæsoner, men indtil videre har vi kun de to første sæsoner af serien stående.

1492: The Borgias

Cæsarer og krigere er ikke de eneste, der slår hinanden ihjel - The Borgias viser, at der også inden for kirkens verden bobler intriger og forræderi om hvert et hjørne. Her er det den katolske kirke, og vi følger Borgia-familien, der kæmper sig helt til tops, med Jeremy Irons i spidsen. Det er en slags Berlusconi, bare placeret i Renæssancens Italien… og med pænere mennesker i hovedrollerne.

The Borgias skulle oprindelig være blevet til 4 sæsoner, men på grund af omkostningerne ved den store produktion blev det kun til 3 i den sidste ende. Du kan finde de første to sæsoner af The Borgias på biblioteket.

1500-tallet: The Tudors

"Sex, magt og intriger" er bogstaveligt talt undertitlen på den her serie. Behøver du vide mere? (Okay, hvis du gør, så befinder vi os i England og følger Henrik VIII, der ærligt talt var lidt af en skid. Og var omringet af folk, der gerne ville gøre ham rangen stridig).

4 sæsoner kom der af The Tudors, og du kan låne The Tudors-serien på biblioteket, med omkring 31 timers underholdning.

1715: Black Sails

lad os slutte af vort blodige, intrigefyldte optog af med en flok pirater - og ikke hvem som helst, men Kaptajn Flint kendt fra Skatteøen. Og her er der ikke dømt gæve sørøvere, der laver krumspring og står med næverne heltemodigt i siden - men derimod skumle mænd, der bander, boller og slår ihjel for et godt ord.

Indtil videre må du nøjes med den første sæson af Black Sails via biblioteket. Der er så også syv en halv times med femten mand på en død mands kiste - eller i al fald en god mængde døde mennesker i jagten på en legendarisk guldskat fra galleonen Urca de Lima.

2015: Og hvad så nu?

Har du fået mættet din hunger for historisk underholdning? Så har vi masser af andre tv-serier, du kan kaste dig over. Du kan finde masser af filmtips på hjemmesiden - og en liste over de nye film (og andre materialer) på biblioteket.

Materialer