Julens bedste kogebøger

07.12.19
Hvordan er det nu lige med stegetiden på en and? Er der vegetarer ved julebordet? Skal der hentes lidt ny inspiration til at pifte lidt op på de gamle traditioner? Vi kender alle til spørgsmålene, når det gælder den traditionsrige julemad...

For at du kan komme sikkert igennem julens udfordringer i køkkenet, har vi fundet nogle af de bedste julekogebøger frem.

Du kan læse lidt om bøgerne nedenfor og i øvrigt finde mange andre julekogebøger på biblioteket.

Anbefalinger af kogebøger til jul & nytår

Kristine Marie Jensen

Frøken Jensens almanak: mad til 365 dage

Ingen jul uden jeg lige bliver nødt til at slå op i Frk. Jensen. Hvornår er det bedst at tage anden op af fryseren? Hvor lang tid skal den stege uden at blive tør? Hvad er det bedste fyld? Hvordan bliver sovsen lige tilpas? Frøken Jensen har svar på alt det.
(DK 64.1)

Jeg glæder mig i denne tid: jul hos Brdr. Price

Her bliver der som sædvanlig ikke sparet på noget. I julen går man all in på hygge, kvalitet og kalorier – og det er Brdr. Price som bekendt garant for. Brødrenes kogebøger er altid en god kombination af appetitlige opskrifter, interessante anekdoter….og rigeligt smør.
(DK 64.1)

Thomas Erex

Vegansk julemad: plantebaserede opskrifter til jul og julefrokost.

Jul uden sul? Kan det være godt? Ja, det kan det. Interessen for det plantebaserede køkken er eksploderet de seneste år. Thomas Erex er en af frontløberne i det veganske miljø, og han har udgivet en smuk og interessant bog med plantebaserede opskrifter. Den kan anbefales til dem der ønsker en 100% plantebaseret eller dem der ønsker at prøve et par nye retter til julefrokostbordet.
(DK 64.15)

Annemette Voss:

Julebag

Fin lille bog med de bedste af julens og nytårets kageopskrifter. Annemette Voss kommer også med gode bud på nye og moderne opskrifter, der kan blive en del af dit julebag-repertoire. Jeg er meget begejstret for formatet, gennemgangen af opskrifterne og de fine illustrationer.

Byg din egen julekage

4. bog i foldebogsserien af Simone Thorup og Liv Martine, kvinderne bag Kagetid. Der er mere end 13.000 kombinationsmuligheder i bogen, så der er gods mulighed for at vælge lige præcis de komponenter der spreder juleglæde i ens hjem.

Ditte Julie Jensen

Vinterdrømme – duften af jul og nytår

Smukke og delikate kager til jul og nytår. Bogen er lige udkommet og jeg håber den når på bibliotekets hylde inden jul. Detaljeringsgraden er høj, og det kræver lidt bageerfaring og ikke mindst tålmodighed at komme i mål med kagerne. Men så er der også god sandsynlighed for at imponere sin familie og nytårsgæster.

God fornøjelse.