Billeder med Horsens Biblioteks logo

Hvad læser forbryderne?

04.01.17
Se, hvilke bøger der blev læst bag tremmerne i 2016.

Horsens kommunes biblioteker har også en bibliotekar, der betjener Enner Mark Fængsel (det tidligere Statsfængslet Østjylland). Det er Inga, der står for den opgave, og det bringer hende i kontakt med en flok lånere, der er noget anderledes end dem, vi andre møder. Og det betyder, at hendes udlånsstatistik ser noget anderledes ud end de andre biblioteker i kommunen – her fortæller hun om, hvad der var de store hits i fængslet i 2016.

De mest læste bøger i fængslet i 2016.

En liste over årets mest læste bøger i fængslet ser noget anderledes ud end på Horsens bibliotek. Dels er der ikke så mange lånere, så bare 2-3 ivrige, der anbefaler titler til hinanden, kan rykke voldsomt på nogle tal, og dels er det næsten kun mænd, der er lånere – i modsætning til på almindelige folkebiblioteker, og mænd læser bare mere faglitteratur, end kvinder gør.

Der er nogle klassiske hits blandt fagbøgerne – klassiske i den forstand, at de er efterspurgt i alle landets fængsler og har været det i årevis. Der er tre titler, alle fængselsbibliotekarer i landet kender:

Magtens manual af Fritz Wolder, hvor ”forfatteren præsenterer magtens filosofi med udgangspunkt i Machiavelli som statens magttænker og Max Stirner som individets magttænker, der gives over 100 konkrete magttekniske regler som læseren kan benytte til at styrke sin personlige magtposition” - dernæst naturligvis Fyrsten af Niccolo Machiavelli og den sidste, der plejer at følge den række, er: Krigskunsten af Sun Tzu.

Således nået videre kommer vi til Klaus Kjøllers: Manipulation: en håndbog, der også efterspørges konstant.

Koranen på diverse sprog opnår store udlånstal, og kunne få større, hvis vi havde den i klassesæt på forskellige sprog. Det har vi ikke, så lånerne må stå i kø.

Bøger om træning og sund kost efterspørges konstant, og i begyndelsen af året kom en bog: Fængselsfit skrevet af en indsat: Daniel Mikkelsen. Den har været utroligt efterspurgt det meste af året. Fidusen ved den er, at den anviser træningsmetoder kun med brug af kropsvægt, da de indsatte ikke må bruge vægte i styrketræningen.

Blandt kostbøgerne er Mad til muskler af Matilde Gunge Weigelt altid et godt bud, og når jeg stiller den frem, bliver den udlånt samme dag.

Der udlånes mange biografier – især om kriminelle. Et stabilt hit er Forbryderbilleder af Edward Bunker og et endnu større hit er Monster af Sanyika Shakur – begge beskriver amerikanske forhold. Der er i de sidste år udkommet rigtig mange danske biografier i den genre. En af de nyeste, der har været størst efterspørgsel på, er Røver: hovedmanden bag danmarkshistoriens største kup af Steffen Andersen. Rigtig mange af de indsatte kender ham og kender personerne, der er beskrevet i bogen, og det bidrager til interessen. I den genre er Expect no mercy: en rockers erindringer om Lennart Elkjær også til stadighed udlånt. Den for tiden mest efterspurgte titel er af samme slags. Den beskriver mange konkrete sager og nævner mange dømte i sagerne – de dømte er velkendte i fængslerne, bogen beskriver især efterforskningsmetoderne indgående, og interessen er glødende. Det drejer sig om 7 år for PET: Jakob Scharfs tid af Morten Skjoldager. Inden vi købte bogen var der 10 reservationer blandt de 228 indsatte – og i takt med, at folk læser den, kommer der nye reservationer til. Selv forholdsvis læsesvage kæmper sig igennem for at læse om ”vennerne”, så tak til Jakob Scharf for at bidrage til læsetræningen.

Der læses også skønlitteratur – og Bernard Cornwells historiske romaner er utroligt populære. Især den serie, der starter med Det sidste kongerige om vikingernes hærgen i England fra 800-tallet. Heldigvis udkommer der stadig nye bind i serien, og vi er nu nået til bind 9. Den har haft mange læsere i år – helt tydeligt anbefaler folk den til hinanden. Lidt i samme boldgade – dengang mænd var mænd og kappede hovedet af andre mænd – er en anden historisk serie. Det drejer sig om Conn Igguldens fem romaner om Djengis Khan, der starter med Ulven fra stepperne.

En dansk roman af Tonny Gulløv: 1000-årsriget – igen vikinger der plyndrer England omkring år 1000 har også vakt begejstring i år – og vi venter spændt på bind 2!

Den sidste roman, jeg har hørt folk anbefale til hinanden, kom lidt bag på mig. Det drejer sig om Kim Basses bog Det halve menneske. Den skulle være ganske autentisk og handlingen er som følger: Lars, der er uddannet arkitekt og venter barn med kæresten, har en hård opvækst i et belastet område i Århus med i bagagen. Da han vender tilbage til sit gamle kvarter, genoplives fortiden - en fortid præget af vold, sex, kriminalitet, stoffer og alkohol.

Hermed er der opfordret til læsning af en lidt anden slags!