Billede af et ark med ulæselig, håndskrevet tekst

Hvad er et essay?

Essayet er hverken fugl eller fisk - men til gengæld er det en spændende genre med mange undergenrer. Lær mere om essays og få inspiration til videre læsning.

Essayet er en særlig litterær genre. Det er ikke fiktion, og det er heller ikke faglitteratur, det er snarere fri, skriftlig leg (kilde: Litteratursiden.dk) Genren favner alle emner, og det kan være én af grundene til, at den i bibliotekerne indimellem kan forekomme både glemt og gemt. For hvor skal man placere noget, der i forhold til det øvrige system er hverken fugl eller fisk?

Det er dog langtfra ensbetydende med, at essayet er en støvet og kedelig genre. Mange kendte forfattere har i tidens løb prøvet kræfter med genren – f.eks. så forskellige som Herman Bang, Suzanne Brøgger, Søren Ryge og Johannes Møllehave. På Litteratursiden.dk sættes der i august fokus på essays, og her kan du læse meget mere om genren og få endnu flere læsetips - og der er helt sikkert et essay for dig! Nederst kan du finde nogle eksempler på essays i Horsens kommunes bibliotekers samling - du kan også kigge forbi eReolens udvalg af essays.

Litteratursiden.dks artikler om essays:

Tekst: Birgitte Rüsz Andreasen