Hjemløshed og svampe

23.04.21
Lyt med når Janus B. Andersen præsenterer ny faglitteratur.

Endnu en uge og et endnu større væld af nye, spændende udgivelser end normalt. Det har ikke været noget problem at købe nye fagbøger til biblioteket - udfordringen har her været at holde mig til de fem titler, jeg lidt har sat som en øvre grænse i denne lille podcast. Men det er dog - med en lille smule snyd - lykkedes: fem titler, som jeg gerne vil kigge nærmere på, og fem (plus lidt) titler, som I allerede har reserveret. Og denne uge får de titler os omkring hjemløshed, naturen, rollespil, kunst i Mediciernes Firenze, en drabelig tur til Latinamerika, i clinch med klimakatastrofen , på arbejde med døden, ud at snakke med køer og så hjem i sofaen med lidt håndarbejde.

Og jeg vil starte med at minde mig selv om, at man ikke skal dømme en bog på omslaget - i dette tilfælde Ole Thyssens "En lille bog om hjemløshed." Men det er naturligvis også et emne, som er svært at gøre æstetisk tiltalende. Her var det lektøren, Peter Holm Rasmussens, beskrivelse, der fik mig til at tænke, at jeg burde interessere mig for emnet: "En idéhistorisk rejse ind i hjemløshedens forskellige former, den politiske og sociale, samt den mere filosofiske og romantiske frihedslængsel, der bunder i følelser af fremmedhed og rodløshed." Bøger, der kan levere overraskende vinkler på ting, jeg ikke tidligere har tænkt så meget på, er altså bare spændende.

Den næste bog er enkelt, men fint pakket ind - i fire små bind, inddelt efter årstiderne. Det er "Den lille vilde" af Thomas Laursen, og det er en feltbog, der kan inspirere til at gå ud i den danske natur og tage grønt med hjem. Min kone har købt den, så jeg kan allerede nu sige, at det er en lækker og samtidig brugbar udgivelse - så hvis du drømmer om at sanke fra naturen, er det et godt sted at starte.

Naturen handler den næste bog også om - men den er så til gengæld så lækker allerede fra forsiden, at du er et skarn, hvis ikke du har lyst til at bladre. Det er "Fungarium" D. L. Hawksworth i serien "Velkommen til museet" - smukt illustreret af Katie Scott. Det er en stor bladrebog om svampenes biologi - de andre bøger i serien er sådan nogle, der kan fastholde både børn og voksne, og det forventer jeg også af denne.

Så skal vi tilbage bag lukkede døren og introduceres for rollespillets verden. Bjarne Sinkjær, som er et kendt navn indenfor den verden, har nemlig lavet en "Håndbog til bordrollespil" for begyndere og øvede. Og det er sådan en bog, vi har manglet på dansk - et sted at starte og dykke ned i både disciplinen og den danske historie. Så hvis du sidder derude og drømmer lidt om at slå med terninger…så se frem til den.

Min liste slutter af med en lokal forfatter. Det er Gitte Tandrup, der har skrevet en biografi om Sandro Botticelli. Den hedder "Botticelli, Floras bud: malerier mellem virkelighed og mulighed i Mediciernes Firenze". Det er mange år siden, at der rigtigt er blevet udgivet noget om Botticelli på dansk, så den udfylder et hul.

Som sagt hat jeg måttet begrænse mig i denne uge, for der er altså mange lækre nye bøger. Og det samme kan jeg se har været tilfældet ude hos jer - for jeg har måttet både skære og snyde lidt for at komme ned på fem nye udgivelser, der allerede er reserverede.

Først for står Magnus Boding Hansens "Djævlen sover aldrig: mysteriet om Latinamerikas mange mord" - et dyk ned i Latinamerikas gadebander. Gennem interviews beskriver forfatteren, der har været korrespondent for Weekendavisen, en region, hvor det virker svært at sove roligt om natten.

Det er også skummelt i den næste titel, hvor det står på krig, katastrofer, terror og tortur - det er "Med døden på arbejde" af Hans Petter Hougen og Sidsel Rogde. De er retsmedicinere, og det er deres arbejde, man følger her.

En katastrofe snakker Bill Gates også om, men for ham handler det om, hvordan vi undgår den - i "Sådan undgår vi klimakatastrofen" om de løsninger vi har, og de gennembrud vi behøver.

Og så kan vi trække vejret lidt roligere, for de næste par indslag er mere nede på jorden. Ja, det først har alle fire klove solidt plantet i den - det er nemlig Anton Raundahls tobindsværk "Ko" med undertitlen "Næsten alt om verdens vigtigste dyr". Og helt ærligt, den stod også på min liste, for helt ærligt, hvem har ikke lyst til at vide, hvad der er at vide, om køer? Og så får de altså gode anmeldelser, så jeg håber, der kommer endnu flere reserveringer på den.

Og til sidst - der har jeg snydt. For i stedet for én enkelt titel har jeg taget tre, der passer sammen. Der er nemlig kommet nyt i hoobby/håndarbejde-afdelingen, og det har folk allerede opdaget, så jeg vil bare lige nævne tre titler, som allerede er reserverede, og som der garantere er andre nørklere derude, som også gerne vil læse: "Cocoknits sweater workshop: monteringsfri strik oppefra og ned" af Julie Weisenberger, "Finurlig strik: skoler og designs med striber, tern, tre-firkanter, vinkler, trapper, siksak, muslinger og cirkler" af Vivian Høxbro og "Kogin broderi - den ultimative grundbog: projekter og mønstre til talt sashiko-broderi" af Susan Briscoe.

Og dermed var det alt, hvad jeg havde at byde på af fagbøger i denne uge. Vi har jo købt andet og mere end de her nævnte - mine kolleger fortæller om andre bogindkøb i deres podcasts, og på vores hjemmeside kan du også se mere nyt på hylderne. Det er horsensbibliotek.dk - der kan du samtidig reservere de bøger, der lød interessante for dig, og bruge kontakt-muligheden til at blive skrevet op til de bøger, der er så nye, at du ikke kan finde dem i bibliotekets database endnu.

Så vil jeg sige tak for denne gang. Mit navn er Janus Andersen, jeg håber, vi læses ved.

<script async src="https://widget.spreaker.com/widgets.js"></script>

<iframe src="https://widget.spreaker.com/player?episode_id=44450078&theme=light&playl..." width="100%" height="200px" frameborder="0"></iframe>

Materialer