Har du set Arrival? Her er bøgerne, du skal læse!

05.12.16
Science fiction med mere omtanke og færre endeløse eksplosioner.

Science fiction-filmen "Arrival" har fundet vej til landets biografer, og til stor ros fra anmelderne klik her og se bl.a. DRs opsamling af anmeldelser. Det er historien om en kvindelig tolk, der bliver bragt ind i forsøget på at kommunikere med de rumvæsener, der har parkeret deres skibe 12 steder over hele verden. Modsat f.eks. Independence Day er der ikke tale om fremmede, der skyder først og spørger bagefter, men en historie, som fokuserer på, hvor svært det kan være at spørge først, når man bogstaveligt talt kommer fra forskellige verdener.

Filmen er baseret på en novelle af Ted Chiang, som desværre ikke er udgivet på dansk. Men det er så sjældent, at vi får lov at se en science fiction-film, der ikke drukner i endeløse eksplosioner, at jeg har fundet en liste med gode bøger til dig, der godt kan lide din scifi med lidt mere omtanke. Nutidens science fiction-film befinder sig stort set, hvor science fiction-litteraturen var i 1950erne, og der er sket mange og gode ting siden.

Her er fem forskellige forfatteres bud på mødet med væsener fra det ydre rum. Du kan finde på Horsens kommunes biblioteker.

1. Den klassiske science fiction-forfatter

Foto herover af Arthur C. Clarke. Rob C. Croes / Anefo - File:Prins Claus en Arthur C Clarke (1982).jpg, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45562068

Det er svært at sige "møde rumvæsener" uden at tænke på Arthur C. Clarkes "2001: En odyssé i verdensrummet"- blandt andet i kraft af Stanley Kubricks filmatisering. Her tager det fremmede form af en sort monolit på Månen, der sender et budskab videre ud i rummet og sender en lille gruppe mennesker og en kunstig intelligens af sted på menneskehedens hidtil længste rejse.

Men det er også værd at nævne hans mindre kendte "Ud af barndommen". Her dukker rumvæsenerne op på jorden, men de kommer ikke ud af deres skibe, og de gennemtvinger en fredelig tidsalder. Det er en noget anderledes vinkel på både rumvæsener og mennesker - og er også for nylig blevet til en miniserie.

2. Astronomen

Foto herover af Carl Sagan

Carl Sagan var en amerikansk astronom og astrobiolog, der især satte sit mærke som forfatter til en række populærvidenskabelige bøger - og tv-serien Cosmos, der senere er kommet i en opdateret udgave med Neil deGrasse Tyson i front - klik her for at låne den på biblioteket. Sagan støttede også søgningen efter intelligent liv i rummet - og så skrev han en enkelt roman, som tog udgangspunkt i lige præcis det: "Kontakt".

"Kontakt" følger radioastronomen Ellie Arroway, der er involveret i SETI (Search for Extraterrestriel Intelligence). Hun er derfor med, da Jorden modtager et budskab fra planeten Vega 26 lysår væk - et budskab, der viser sig at være Hitlers åbningstale fra de olympiske lege i 1936.

Det bliver startskuddet til en historie, der diskuterer, hvordan mødet med det fremmede kan påvirke både menneskeheden og det enkelte menneske. Og Sagans roman formår både at være nede på jorden og rumme den der øjenåbnende fornemmelse af universets størrelse, som sidder i en efter endt læsning.

"Kontakt" er også filmatiseret - klik her for at låne den på DVD eller klik her for at se den på Filmstriben.

3. Horrorforfatteren

Foto herover af HP Lovecraft

"Menneskehedens ældste og stærkeste følelse er frygt," skrev HP Lovecraft, så hans udefrakommende kommer ikke med fred. Han opbyggede gennem sit virke en mytologi om ældgamle væsener fra universets mørkeste afkroge, der før har færdedes på Jorden og blot venter på at gøre det igen, når stjernerne står rigtigt. En mytologi, som et hav af andre forfattere har udvidet og ladet sig inspirere af.

En af mine personlige Lovecraft-favoritter omhandler dog ikke en af de mange navngivne Cthulhu-mythos væsener, men blot en farve. Og det er faktisk blot en novelle (som det meste af Lovecrafts fiktion var).

Det er "Farven fra rummet", senest oversat til dansk af Science Fiction Cirklen sammen med fire andre noveller, der befinder sig der, hvor horror og science fiction mødes. Og den unavngivne farve kommer hverken med fred eller ufred - den ankommer bare til Jorden, og så går det så grueligt (og stemningsfuldt) galt. Hvis du ikke allerede har læst den, så gør det - og fortsæt med resten af bogen og forfatterskabet.

4. Humoristen

Foto herover af Douglas Adams. Beskåret. Michael Hughes from Berlin, Germany - Douglas AdamsUploaded by Diaa_abdelmoneim, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6661797

Mødet med udenjordiske ville uden tvivl være et skelsættende øjeblik i menneskehedens historie. Men det betyder ikke, at det behøver være så alvorligt. Og det kan svært blive sjovere end i Douglas Adams' "Den komplette guide til galaksen".

Her minder mødet med rumvæsenerne nok mest om fluens møde med lastbilens forrude - ikke fordi de er teknologisk eller moralsk overlegne i samme målegrad, men fordi det er blevet besluttet i det galaktiske bureaukrati, at Jorden skal nedlægges for at gøre plads til en ny omfartsvej.

Hvilket den bliver. Og efterlader stakkels Arthur Dent på tommelfinger gennem universet.

Hitch Hiker's Guide to the Galaxy er også filmatiseret - klik her for mere info om filmatisering.

5. Børnebogsforfatteren

Foto herover af en Alien. Fra filmen af samme navn.

Indrømmet, det er ikke forfatteren her ovenfor. Men med titlen "Aliens" var det synd at bruge et faktuelt billede af Alice Brière-Haquets billedbog. For der skal også være lidt til den yngste i familien. Og så er rumvæsener i billedbøger gerne lidt mere omgængelige, hvilket kan være rart, hvis du selv vil læse med.

Brière-Haquets bog giver dig anvisninger til, hvordan du passer flere forskellige typer af rumvæsener, og tager dig bl.a. med i et rumvæsensupermarked.

Det er altsammen godt at vide… hvis nu en dag de invaderer Jorden.