Fra bogen "Guld & Kaos til vor tid endes ... udgivet af Kulturmuseet Spinderihallerne

Guldskatte i Danmarks jord

10.09.21
Forleden kunne Vejle Museerne fortælle, at et af Danmarkshistoriens hidtil største, rigeste og flotteste guldskatte var blevet fundet ved Vindelev, lidt uden for Jelling

Fundet blev gjort af en ganske almindelig borger, der gik med sin metaldetektor.

Det nye guldfund er dog langt fra det eneste fantastiske fund i Trekants-området. I 2018 henvendte to amatørarkæologer sig til Vejle Museerne om et fund af nogle guldperler fra en halskæde. Yderligere undersøgelser ledte til en skat på 26 guldstykker og 5 sølvsmykker plus meget mere som blev fundet på den lille ø Hjarnø i Horsens Fjord. Den skat kan du læse mere om i bogen "Guld & kaos - til vor tids endes ..."

Der findes selvfølgelig masser af spændende bøger, podcasts m.m. om glemte og gemte skatte, og måske har du selv fået lyst til at gribe en metaldetektor og gå på jagt?

Se et udvalg af bøgerne du kan finde hjælp i herunder

Og hvis du vil se en video om det fantastiske fund fra Jelling, så kig her (eksternt link)

Materialer