Gadekatten Bob af James Bowen

28.07.15
"Gadekatten Bob" er en beretning om et venskab mellem en ung gademusiker og en rød hankat.

Jeg elsker katte, og læser derfor altid med glæde og stor interesse romaner og biografier om katte og deres mennesker.  Det behøver ikke være "stor" litteratur for at få en plads på MIN boghylde. Jeg har tidligere anbefalet en biografi om Bibliotekskatten Dewey, som umiddelbart kan sammenlignes med denne. Sproget er ikke noget at råbe hurra for, men det er skønne dejlige historier om katte og deres mennesker.

James Bowen, som har skrevet bogen om gadekatten Bob, har kæmpet for at overleve som hjemløs i Londons gader. Efter en lidt for rodløs barndom i Australien, drog han til London for at leve som musiker. Det var sværere end han havde forestillet sig, og på grund af de hårde livsvilkår udviklede han et misbrug, som sendte ham helt ned på bunden af samfundet. Han fik offentlig hjælp til at komme i metadonbehandling, og fik også en lejlighed. En dag, da han kom hjem til sin lejlighed lå der en forhutlet rød hankat på en dørmåtte i opgangen. Det var starten på et livslangt kærlighedforhold mellem James og Bob.

James lever af de penge han tjener som gademusiker, og det går hurtigt op for ham at med Bob ved sin side kan han tjene mange flere penge end han plejer. Senere opgiver han musikken og sælger "Hus forbi". Bob er med ham på arbejde hver dag, og de forbipasserende stopper op og er interesserede i den trofaste kat med de helt særlige egenskaber.

Der er flere filmklip på Youtube om den usædvanlige kat og dens ejer.

Se f.eks. her

og mange, mange flere klip her

Materialer