Fortællingen om dengang Xu Sanguan solgte sit blod af Yu Hua

26.07.17
"En gang stegt svinelever og et glas risvin - vines skal lunes", - råber Xu Sanguan hver gang han har solgt sit blod

Der er langt fra Danmark til Kina, men du behøver ikke rejse helt til Kina for at få en fornemmelse for kinesernes liv og levevilkår. Yu Hua er en af Kinas allermest berømte forfattere, og romanerne ”At leve” og ”Fortællingen om dengang Xu Sanguan solgte sit blod” regnes i dag blandt de ti mest betydningsfulde romaner i Kina, skriver Sidse Laugesen, som har oversat romanen.

Xu Sanguan ønsker at gifte sig med den smukke og omsværmede Xu Yulan. For at få råd til det sælger han sit blod til blodformand Li på det nærmeste hospital. De får 3 sønner i løbet af fem år, og de lever et roligt, sparsommeligt og arbejdsomt liv. Det viser sig at Xu Sanguan ikke er far til den ældste søn, og det bliver årsag til en masse konflikter i familiens liv fremover. Det bliver svære og meget fattige livsvilkår for familien. De gennemlever hungersnød og sygdom. Årene under kulturrevolutionen fra midt i 60’erne til midt i 70’erne er særligt svære, fordi Xu Yulan udsættes for systemkritik. Hun udstilles og ydmyges gennem et helt år, og den psykiske tortur er faktisk næsten værre end fysisk tortur. Hver gang familien mangler penge hjælper Xu Sanguan familien igennem krisen ved at sælge sit blod.

Sproget, stemningen og tonen i romanen oplever jeg som en slags skæbnefortælling. Romanen har karakter af eventyr og legende. Forfatteren skriver i forordet ”Denne bog er en folkevise, hvis puls skabes af erindringen”. Under læsningen følte jeg mig sat ind i en helt fremmed verden meget fjernt fra min egen lille trygge velfærdsverden. Sproget er enkelt og skarpt men ikke uden humor. Jeg tror jeg har fået et lille stykke Kina ind under huden, og måske ved jeg nu lidt mere om hvad kineserne gennemlevede under kulturrevolutionen.