Forside

Evigheden i et siv

21.12.21
Perfekt hyggelæsning for dig, der elsker bøger.

Hvordan er dit forhold til bogen som objekt? Foretrækker du en tyk, hårdt indbunden bog eller en luftig, lille digtsamling? Skal den helst være uhåndgribelig og downloadet til din telefon, så du kan lytte eller læse den? Eller går du i bibliotekets magasin for at nyde duften af gamle bøger? Som bruger af biblioteket har du nok et eller andet forhold - om det så bare er, at de er pæn baggrund.

Et menneske, der tydeligvis har et forhold til bogen, er Irene Vallejo - så meget, at hun har skrevet en forunderligt spændende bog om det. Og ja, du kan både downloade den som ebog eller lyd, hvis du har lyst til det. Den ganske poetiske titel er "Evigheden i et siv", og det er en læseoplevelse, der kan anbefales, hvis du får bare en lille smule lys i øjnene, når du kommer forbi en stak bøger.

"Evigheden i et siv" er ikke en rolig, kronologisk gennemgang af  bogens historie - det er en vildtskydende fortælling om mennesker, historier og alt der, der har med bogen at gøre. Vallejo starter med biblioteket i Alexandria, men springer både frem og tilbage i tiden med legende lethed - én association fører os tilbage til dengang, hvor historier var noget, man måtte huske ordlyden af og fortælle hinanden, mens en anden bringer os frem i tiden til en anekdote om kendte forfattere. Vallejo fortæller historien, men hun fortæller i høj grad også en historie, og det gør "Evigheden i et siv" til fornøjelig læsning.

På den måde er det en sært selvforstærkende bog - for den giver lyst til at læse mere. Vallejo springer mellem både historiske og fiktive personer, og man kunne godt have lyst til at have en lille notesbog ved siden af sig, mens man læser. Bare til at skrive titler ned, som man får lyst til at (gen)læse. En helt unik blanding af oplysning, inspiration og nostalgi.