Fay Weldon
Mogens Engelund, CC BY-SA 3.0

Din guide til Fay Weldon

05.01.23
Fay Weldon havde et stort forfatterskab bag sig. Find bøgerne på biblioteket.

Den 4. januar døde Fay Weldon. Det kan du bl.a. læse hos Jyllands-Posten.

Da hendes bøger begyndte at udkomme på dansk, skete det med en tydelig angivelse af, at det var hende, der havde skrevet (starten på) tv-serien "Herskab og tjenestefolk" - sidenhen blev hun dog uden problemer et navn helt i sig selv.

Hun debuterede i 1967 og skrev i årene siden både romaner, noveller, essays, skuespil og meget andet. Med en klar feministisk synsvinkel skrev hun gerne om "overvægtige, almindelige kvinder" - dem, som ellers blev overset, men som hun kastede et skarpt blik på. Los Angeles Times har dette citat:

“I wouldn’t say my books were criticisms ... I would say they were observations[.] Women have a terrible time, they go on having a terrible time. Women who don’t have a terrible time are young, attractive, intelligent and don’t have children.”

Her finder du en guide til de bøger af Fay Weldon, du kan finde på Horsens kommunes biblioteker eller downloade via eReolen.

ENKELTSTÅENDE ROMANER
HUNDJÆVELEN