Digte - når en følelse har fundet sin tanke

24.06.15
Hvordan skal man begynde med at læse digte? Vi giver dig to indgange.

"Hvorfor læse digte?" spørger du måske dig selv

"Poesi er, når en følelse har fundet sin tanke, og tanken har fundet sine ord," svarer Robert Frost. Han skrev digte frem til 1963 og modtog Pulitzerprisen fire gange.

"Men hvad er det, digte kan give mig?" spørger du så.

"Poesi er det, som går tabt i oversættelse," svarer han. Lad os lade det blive ved det og blot regne med, at han vidste, hvad han snakkede om.

"Men hvor skal jeg begynde?"

Det spørgsmål vil vi ikke lade en afdød svare på, så i stedet har vi fundet to indgangsvinkler til digtenes verden, så du kan bestemme, hvem du helst vil lytte til: computeren eller IT-chefen.

Dorte Lerche Børresen:
Mine favoritter

Dorte er IT-chef for Horsens kommunes biblioteker - og digt-læser. Hun skriver:

For år tilbage var jeg involveret i et projekt omkring digte i bybusserne i Århus, hvor bibliotekerne gennem en årrække præsenterede forskellige digte i busserne. Digtene ”kørte” en måned ad gangen og var en skøn blanding af moderne dansk lyrik, gamle danske digte og helt nye upublicerede tekster – lige fra undergrunden. Digtene hang på reklameskilte i bybusserne under overskrifterne – ”et digt undervejs” og ”snup et digt”.

Og der er vist præcist sådan, jeg har det med digte og lyrik – jeg læser dem undervejs og snupper lige et, når alt andet kikser. De fylder (spild)tiden ud på allerbedste vis, og ganske få linjer, der kan læses på et øjeblik, giver stof til mange tanker.

En sjov historie i forbindelse med busdigtene: En af lyrikerne bad så mindeligt om, at hans digt kom til at hænge i en bestemt buslinje, som han vidste, at en ganske bestemt pige kørte med. Han ville så gerne gøre indtryk på hende og ønskede, at netop hun læste hans digt. Om de efterfølgende blev kærester, ved jeg desværre ikke, men vi tog dating-initiativet alvorligt og sørgede for at digtet kom til at hænge i den rigtige buslinje.

Jeg kan ikke rigtig sige noget om nedenstående udvalg – udover at det altså er nogle af de samlinger og lyrikere, jeg holder af – og som jeg til stadighed tager fat i.

Bo Green Jensen: Den store epoke
Henrik Nordbrandt: Pjaltefisk
Simon Grotrian: Citroner til Vorherre
Patti Smith: Drømmespinderi
Søren Ulrik Thomsen: Rystet spejl
Jens Nex: Nex - En lysende sortseer

Herudover har jeg med stor fornøjelse læst, men mere som enkelt tekster og i spredt fægtning:  Naja Marie Aidt, Lars Bukdahl, Klaus Høeck, Poul Borum og Jens Blendstrup.

Computeren:
De mest udlånte

Computeren er (desværre) hverken en almindelig pc eller en futuristisk digtmaskine, du kan have stående i dit eget hjem -  men en server, der arbejder på samme etage som Dorthe. Det er dog nok også det eneste, de har til fælles (ud over en vis forkærlighed for Søren Ulrik Thomsen).

I stedet for den subjektive vurdering er bibliotekssystemet dykket ned i de tilgængelige data og har fundet de mest udlånte digtsamlinger i de sidste fem år.

Vi har fundet de ti (faktisk 11, på grund af en delt 10.plads) mest udlånte digtsamlinger i Horsens. Om det er de bedste eller dem, der burde være mest lånt ud - det må du læse dem for at gøre dig dine egne tanker om.

1. Yahya Hassan: Yahya Hassan
  2. Michael Strunge: Samlede Strunge
  3. Søren Ulrik Thomsen: Det værste og det bedste
  4. Søren Ulrik Thomsen: Rystet spejl
  5. Naja Marie Aidt: Alting blinker
  6. Henrik Nordbrandt: Vi danskere
  7. Naja Marie Aidt: Poesibog
  8. Tove Ditlevsen: Pigesind og Kvindesind
  9. Christensen: Sommerfugledalen
  10. Christel Wiinblad: Min lillebror
  11. Søren Ulrik Thomsen: Nye digte

Billede Love Poetry, CC BY 2.0 af Goleudy.