Den hemmelige datter af Shilpi Somoya Gowda

20.07.16
Moderskabets glæder og trængsler på hver sin side af jordkloden bliver her fortalt af en debuterende indisk-canadisk forfatter.

I Indien føder Kavita sit andet barn, som desværre også denne gang er en pige. Den førstefødte pige blev brutalt taget fra Kvita og formodentlig dræbt. Drenge er i høj kurs, for så skal de fattige forældre ikke betale en høj brudepris når barnet skal giftes. Kavita sørger for at hendes andet  barn, som hun kalder Usha, overlever, og hun bliver modtaget på et børnehjem i Mumbai.

I San Franscisco kæmper Somer og hendes indiske mand for at blive forældre. De forelskede sig i hinanden som unge studerende på medicinstudiet. Efter flere aborter beslutter de sig til at adoptere et barn fra Indien. De får en lille pige med navnet Asha med hjem til USA. Romanen fortælles i to spor hvor vi følger de to meget forskellige familier gennem 20 år.

Det er en feel-good-roman om moderkærlighed, adoption og kulturforskelle.  Forfatteren skriver medrivende om konflikter mellem børn og forældre i indisk og amerikansk kultur. Det er sandt at sige ikke de store overraskelser, romanen byder på, men det er rigtig god underholdning med en sympatisk og tolerant holdning til adoption og kulturforskelle.  For den fattige indiske kvinde er livsvilkårene et spørgsmål om overlevelse, men livsvilkårene for den amerikanske kvinde handler om kønsroller og selvrealisering. Romanen vil formodentlig have størst interesse for kvinder.