Blær dig ved poolen

30.04.21
Vil du lade, som om du har styr på verdenslitteraturen, når snakken falder på bøger omkring poolen? Her får du snydekoderne, hvis du ikke lige har fået læst dem selv.

Lad os bare indrømme det - der er social kapital i at være belæst. Man scorer points hos venner, familie, kolleger og tilfældige mennesker ved at have læst og forstået de store klassikere og eventuelt kunne citere fra dem. Ja, faktisk er det måske nok at kunne vise dem frem, som man har kunnet opleve under corona, hvor der er gået sport i at betragte folks reoler og baggrunde, når de deltager i f.eks. interviews hjemmefra. Se f.eks. @roomrater på Twitter. Det er bøgerne, der scorer de store pointe (hvis man da ikke lige er Hans Engell, der brugte piber)

Men hvis du er lidt som jeg, er det uoverskueligt at kigge på de store, litterære værker - Ulysses, Moby Dick, Don Quixote, Krig og fred… bare i den korte brainstorm er der 3987 sider at gå i gang med. Og hvad nu, hvis man (som jeg) går død cirka fire sider inde i James Joyce?

Så er der heldigvis måder at skyde genvej. Og også det kan biblioteket hjælpe med, så her er din genvej til at blive millionær i social kapital - imponér dine venner, overrask dine familie og hyg dig lidt undervejs.

1. Få styr på titlerne

Gutenberg trykte sin første bog i 1450erne - historier har der været fortalt i umindelige tider før det, og kineserne havde angiveligt været i gang lang tid før ham - så der er noget af et ouevre at skulle tage stilling til. Hvilke titler er vigtige, og hvorfor? Du kunne naturligvis spørge bibliotekaren, men en mere systematisk fremgang er nok at anbefale.

Så er det heldigt, at Peter Boxall har redigeret bogen "1001 bøger du skal læse før du dør"  - og det er da en titel, der står inde for indholdet. Her får du simpelthen leveret en kurateret liste over "de store værker" - der er måske nok en overvægt af vestlig litteratur, men til gengæld får du en kronologisk indgang med beskrivelser, forfatterportrætter og masser af lækre illustrationer. Alt andet lige, så er det faktisk en lækker bog at bladre igennem og kan anbefales til mange andre end dem, som bare lige vil skyde en genvej.

2. Få den ironiske distance

Alle og enhver kan levere en ligegyldig indholdsgengivelse af et værk, de (måske) ikke har læst - "Den store Gatsby er den formidabelt rige og mystiske Gatsbys forsøg på at købe sin elskedes kærlighed og afslører både rigdommens magt og afmagt, samtidig med at bogen skildrer den hektiske jazzalder i 1920'ernes USA". Det er der ingen kunst i - for at kunne foregive, at du virkelig har læst en bog, skal du have en ironisk distance til den. Sådan henkastet sige "åh, jeg stirrer efter det grønne lys" eller direkte gøre grin med bogen.

Og der er heldigvis også dem, som kan hjælpe dig med at gøre grin med verdenslitteraturen. Og det er tegneserietegnerne.

I "90 romaner i en fart" leverer Henrik Lange satiriske gennemgange af 90 klassiske værker. Og i "Litterærlige klassikere" er det Rune T. Kidde, der kaster sig frådende over 46 titler. Det er ikke 1001 bøger, men det er dog en god grobund for at underholdende familie og venner med dit vid.

3. Undskyld dig med nostalgien

Du har styr på titlerne, og du kan lave sjov med dem - men det kan alligevel ske, at nogen fanger, at du ikke har læst alle de litterære klassikere, som du (selvfølgelig helt uforvarende) er kommet til at give udtryk for - så er det tid at forsvare dig med den ironiske distance, men denne gang til dig selv. "Jeg tror, jeg ved, hvad der er sket," siger du. "Jeg har jo bare læst den som barn og troet, det var den rigtige. Fjollede mig."

Det, du har læst, er naturligvis "Illustrerede klassikere"-versionen af det klassiske værk. Den undskyldning fungerer ikke, hvis du er under 40, vil jeg tro, men for andre var det den lettere vej ind i litteraturhistorien - korte tegneserieudgaver af de tunge værker. Og heldigvis er en del af dem blevet genudgivet i samlebind - fire styks, som du naturligvis straks bør kaste dig over. Så får du både lidt nostalgisk hygge og en undskyldning.

4. Overgiv dig

Hvis du nu er kommet så langt i processen og synes, du er i stand til at fremstå som en litterær connaisseur, så tillykke. Men måske er der også sket det, at du er blevet interesseret i nogle af de titler, du har læst om og gjort grin med - i så fald vil jeg blot anbefale dig at overgive dig til litteraturhistorien og fluks bestille et par stykker hjem. Du kan eventuelt spørge din bibliotekar om hjælp - men personligt vil jeg pege dig væk fra James Joyce.