VINTER: Er du overhovedet ikke sneet inde?

02.01.20
Her er en lille tekst om, hvad man så skal stille op, når man selv og ungerne er ved at gå til af hhv. vintertunghed og vinterrastløshed… Børnebibliotekar og småbørnsmor til tjeneste: Jeg deler gerne ud af mine tips og tricks.

Klar frost

Der er ikke noget som sne. Den hvide, ubrugte overflade i haven kun gennemskåret af et nøgent æbletræ i haven.

Eller at gå en tur i skoven en tåget dag i frostvejr, hvor tågen fryser til is på øjenvipperne og alle træernes grene bliver dækker af rimfrost, så skoven til sidst ligner en skov af glas.

Eller at se børnene (og mig) suse ned af bakken på bobslæden med røde kinder og ansigtet stivnet i kulde, begejstring og (primært morens ansigt) let rædsel ved tanken om ikke at nå at stoppe, inden man kommer ned på søen, hvor isen endnu er for tynd til at bære.

Desværre er februar ofte en knap så romantisk oplevelse. Som regel er det noget med sløvhed, våde støvler og gråvejrs-depression.

Hvad skal vi så gøre?

Fortvivl ikke! Smid alligevel ungerne på bobslæden og nyd lyden af plastik som langsomt slibes til atomer imod det regnvåde fortov. Ja, der er ikke helt det samme glid i slæden uden sne, men som trækdyrs-forældre har man den fordel, at man kan arbejde julefedtet af sig helt uden fitness-abonnement! Sådan suser I lige ned på biblioteket og kommer frem lige så glade og rødkindede, som hvis I havde været ude at kælke. (Men for dit vedkomne, kære forældre, meget svedig.)

Nede på bib låner I en masse vinterbøger, så I kan drømme jer væk til al den sne, der ikke er udenfor vinduet. Jeg lover jer: Det føles fjollet, men man bliver i meget bedre humør efter sådan en slædetur! Og man må gerne slutte den af med varm kakao og friskbagte boller, når man kommer hjem igen. Hvis man altså orker efter at have trukket slæden, som nu ikke længere har nogen bund tilbage.

Vinterbøger til børn og unge

Listen her består af mine personlige favoritter. De bøger som virkelig får mig til at tænke på rigtig vinter, snedriver og iskrystaller på indersiden af ruden.

Rita og Krokodille – snevejr af Siri Melchior (billedbog)

Jeg elsker alle Rita og Krokodille-bøgerne, men den her holder jeg særligt meget af. Jeg elsker Siri Melchiors tegninger og søde, skrappe Rita med den tålmodige krokodille!

Mimbo Jimbo og den lange vinter af Jakob Martin Strid (billedbog)

Mimbo Jimbo bøgerne kan noget, de er fulde af fantasi og fart. Men den her har mere ro, dybde og stemning. Det er klart min favorit!

Min oldefars historier af Tone Mygind Rostbøll (højtlæsningsbog)

Stemning, historiefortælling og norsk natur. Måske kender I serien fra Ramasjang eller filmstriben? Her er de små film som bog og det er værd at læse for både børn og voksne!

Ondvinter af Anders Björkelid

Klassisk fantasy og alligevel anderledes end meget andet – sagt af en, der har læst virkelig meget fantasy for børn! Spændende og rolig på en gang. Helt klart værd at læse!

Narnia – Løven, heksen og garderobeskabet af C. S. Lewis

Okay, indrømmet. Jeg elsker mest filmen – og mest den del med vinteren, fordi det er så flot og stemningsfuldt!!! Men som barn elskede jeg Narnia-bøgerne og de er stadig efterspurgt.

Det lille hus i den store skov af Laura Ingalls Wilder

Et fantastisk stykke amerikansk kulturhistorie pakket ind som en roman. Der er både spændende kapitler og minutiøse beskrivelser af praktiske gøremål. Der er scener, der har gjort så stort indtryk, at jeg kan huske dem endnu – over 25 år efter at jeg fik dem læst.

Sorte engle af Lili St. Crow (ungdomsbog)

Fantasy-ungdomsbog om kærlighed, identitet, varulve og vampyrer – IKKE SPOR SOM TWILIGHT! Scenen, hvor hovedpersonens forsvundne far forvandlet til en zombie kommer for at slå hende ihjel, kan jeg stadig se for mig.

Og hey, man har lov at drømme: Skulle I imod forventning sne inde her i februar, så I ikke har mulighed for at komme på biblioteket, så smut i stedet ind på eReolen.dk og find nogle gode sommerbøger til at varme dig op! (Der er også rejsebøger, så man kan drømme sig væk – og I fantasien bestemmer man selv, om ungerne skal med på ferie eller ej)