Sov godt med terapidyner

Legeteket på Horsens Bibliotek rummer mange forskellige sansemotoriske materialer.

Blandt Legetekets mest populære materialer er de forskellige typer vægt og terapidyner. Læs mere om dem her. Ens for alle vores terapidyner, er, at de skaber ro og virker beroligende. En terapidyne går ind og påvirker berøringssansen og muskel- og ledsansen og skaber derved en øget kropsbevidsthed. Centralnervesystemet bliver stimuleret og dynen giver balance, ro, velvære og en bedre nattesøvn. I Legeteket anbefaler vi, at man taler med en fagperson om, hvilken dyne der bedst egner sig til barnets behov - det kan være sundhedsplejersken, en ergo- fysioterapeut eller en personale fra barnets daginstitution, før man bruger terapidyne til barnet. Se kategorierne herunder:

Sansedyne

Sansedyner er med små kugler og designet således, at den lægger sig tungt og tæt om personen og afgrænser kroppen, hvilket øger kropsbevidstheden. Dette vil for mange virke beroligende på muskler og led. Dynens omsluttende og tryghedsskabende effekt giver en rolig søvn.

Fiberdyne

Fiberdynene er en tyngdedyne og fungerer som sansestimulerende kognitivt hjælpemiddel. Fiberdynen er blød og naturligt omsluttende. Den virker beroligende, samtidig med at det opleves som trygt og afslappende.

Kugledyne

Kuglernes form påvirker huden med let, punktvis berøring, som ændres, hver gang kuglerne bevæger sig. Og kuglerne bevæger sig, når kroppen bevæger sig. Dermed påvirkes huden konstant på nye måder og derved ”opdateres” hjernen løbende om kroppen og verden udenfor kroppen. Derfor vil tyngden af kuglerne opleves lindrende og beroligende.

Kædedyne

Via sansestimulation og tyngde kan kædedynen hjælpe på søvnbesvær, uro og tankemylder. Kanalerne med kæderne gør, at dynen falder helt tæt til kroppen og giver brugeren en god grounding og jordnær fornemmelse, så brugeren bedre mærker sig selv i forhold til sine omgivelser. Det er for eksempel en stor hjælp ved manglende eller dårlig kropsopfattelse.

Pædagogisk legetøj

Legeteket tilbyder også udlån af pædagogisk legetøj til børn fra 0-7 år, der har brug for støtte og vejledning i deres udvikling. Legeteket er en samling af pædagogisk legetøj, sprogstimulerende materialer og sansemotoriske redskaber. Samlingen er placeret i børnebiblioteket på 2. sal.

Alle kan gratis låne materialerne i Legeteket – du skal blot være oprettet som låner på Horsens Bibliotek. Lånetiden er 1 måned.

Materialer