Sørøverne er sejlet væk!

28.10.20
Her i oktober har der været sørøver-tema på Horsens bibliotek. Gik du glip af det? Bare rolig - her kommer tips til både sørøverkrea og piratbøger!

Sørøverkrea

Hvis I gik glip af efterårsferiens krea-poser her på Horsens Bibliotek, så fortvivl ej - måske kan I lave det der hjemme.

Sørøverflag

Det skal du bruge

• en pind (fx blomsterpind eller en pind du har fundet udenfor)
  • Et stykke stof, helst sort. Det kan være alt fra et stykke fra en gammel Tshirt til lagenlærred.
  • En hvid maling eller en hvid tus, der er dækkende i farven
  • En saks
  • En klat lim

Sådan gør du

• Klip stoffet ud til et flag, som passer i størrelsen med din pind.
  • Tegn/mal et uhyggeligt dødningehoved, sørøverskib eller noget andet på stoffet
  • Lim stoffet fast på din pind

Sørøverkikkert

Det skal du bruge

• Tomme ruller fra toiletpapir eller køkkenrulle
  • Maling/tusser
  • Evt saks, lim og papir

Sådan gør du

(den letteste)

• Tegn/mal flotte piratting på din den tomme rulle fra en køkkenrulle

(den lidt mere avancerede)

• Sæt (fx sort) papir uden på en lang rulle (fra køkkenrulle) eller to toiletpapirsruller lagt i forlængelse af hinanden. Klip overskydende papir fra. Lim det fast.
  • Tegn/mal flotte piratting på din den tomme rulle fra en køkkenrulle.

Sørøverbøger og -film

Og hvad er bedre end at støtte op om sørøverlegen med en bog og en film? Så her er et par bud på gode bøger og film - find flere nedenfor og endnu flere på biblioteket.

5 sørøver-film

1. Pippi på de 7 have (DVD) er den gode gamle filmatisering fra 1970, som mange af jer sikekrt kan huske fra da I selv var børn. Pippi og Tommy og Annika rejser afsted imod Sydhavet for at frelse Pippis far, som er kommet i vanskeligheder.
  2. Hemmeligheden om piraternes ø (DVD) Amalie og Karl opdaget et magisk loft i et hus. Loftet indeholder et helt pirat-univers og de to børn tager på jagt efter skatten!
  3. Den utrolige historie om den kæmpestore pære (DVD) er filmatiseringen af Strids populære bog af samme navn. Den handler egentlig om Sebastian og Micho, som finder en flaskepost fra byens forsvundne borgmester, og efter et sammenfald af mærkelige begivenheder, rejser de afsted i en kæmpestor pære for at finde borgmesteren. Men det bliver en farlig rejse, hvor de både skal forbi de grusomme pirater (!!!!), den frygtelige sødrage og det  natsorte hav...  Husk også at læse bogen!!!
  4. Piraterne! (DVD) en rigtig sørøverhistorie som foregår i 1800-tallet og handler om en piratkaptajn, som gerne vil være Årets Pirat, men måske er der alligevel grænser for, hvad han vil gøre for at opnå titlen...
  5. Pan (DVD) Om den forældreløse Peter Pan, som vokser op på et børnehjem i London, indtil han bliver kidnappet at pirater - og så går eventyret rigtigt i gang! Tilladt for børn over 11 år.

5 billedbøger om sørøvere

1. Poulsens Pirater af Kim Fupz Aakeson er en skør lille historie om Knud og hans kedelige mor og far - og hvad der sker, når deres villa pludselig overtages af pirater. Findes også i de samlede bøger og film om Sallies Historier (log ind på filmstriben med dit cpr-nr og din bibliotekskode).
  2. Sørøveren og dragen af Thorstein Thomsen. En billedbog om en flok pirater (tydeligvis børn der leger) - og om at Frida er taget til fange, så de må efter hende for at befri hende fra dragen. Der er to bøger mere i serien.
  3. Blåbærbanden og sørøverne af Stefan Casta. Der findes en del billedbøger om Blåbærbanden: En flok børn som tager på opdagelse i naturen og får spændende og mystiske oplevelser - spændende og dog trygge. I denne møder de to pirater, som måske ikke er så grusomme, som de først virker til.
  4. Kaptajn Sabeltand af Terja Formoe. Lidt gamle, slidte billedbøger, men har set den den nye film om Kaptajn Sabeltand, som gik i biograferne i år, er det fedt at genkende universet. Man kan også læse Terje Formoes Kaptajn Sabeltand og den magiske diamant, som gengiver hele handlingen fra filmen illustreret med billeder fra filmen.
  5. Robin og piraterne af Ermanno Libenzi er en spændende historie om Robin, som først bliver taget til fange af sørøvere, men undslipper og kommer på et mægtigt eventyr. Der står en del på hver side, så det er en lidt længere historie. Bogen billeder er fyldt med detaljer.

5 sørøverbøger til de lidt større

1. Sørøverbogen af Ulf Sindt. Her kan du læse en masse om virkelighedens sørøvere: Hvornår sejlede de? Hvordan levede de? Vi har en del forskellige fag-bøger om sørøvere i virkeligheden.
  2. Skatteøen af Robert L Stevenson. Det her er jo klassikeren! Den om Long John Silver. Jeg er personligt ikke til klassikere, men den her blev jeg da nødt til at læse - når det nu er noget med sørøvere!!!
  3. Jack Sparrow: Storm forude af Rob Kidd. Der findes en bogserie om Jack Sparrow (Ja, ham fra Pirates-filnmene!) som ung pirat-aspirant. Der er 12 bøger i serien og de er alle fyldt med spænding og action.
  4. Djævelens øjne af Benni Bødker er noget så fedt som en gyser-sørøverhistorie for børn. Ja tak!!!
  5. De unge pirater af Jens Jørgen Hansen er en spændende dansk sørøverhistorie - for unge.