Billede af Ida-Marie Rendtorff og Horsens folkeskoleelever efter foredraget

Da forfatteren Ida-Marie Rendtorff besøgte Horsens Bibliotek

17.04.19
Flere af Horsens’ folkeskoleelever fik et nært og spændende indblik i livet som forfatter, da forfatteren Ida-Marie Rendtorff besøgte Horsens Bibliotek onsdag den 10. april.

Hvem er Ida-Marie Rendtorff?

Rendtorff debuterede i 2004 med sin ungdomsroman ’Strømsvigt’, og har siden skrevet over 30 bøger. Hun er mest kendt for sine børne- og ungdomsserier heriblandt ’Dalia Dragehvisker’, ’Kloden Under Vand’ og ’Stemmetyven’. Flere af hendes romaner har solgt i udlandet, og hendes serie ’Stemmetyven’ er blevet sammenlignet med Astrid Lindgrens anerkendte roman ’Brødrene Løvehjerte’.

billede af mange af ida-marie rendtorffs bøger

Rendtorffs foredrag omhandlede hendes egne bøger - som du kan se herover -, hvad der inspireret hende som forfatter og gode råd, som eleverne selv kunne bruge til at forbedre deres egen skrivning.

Fra virkelighed til fantasi

Rendtorff fortalte, at hun i sine historier ofte drager inspiration fra sit eget liv. Mantraret i hendes serie ’Stemmetyven’ - ’Enten gør man noget for at hjælpe, eller også er man medskyldig!’ - er sprunget ud af en uheldig hændelse i Rendtorffs liv, hvor hun så en anden mand blive overfaldet. I hendes barndom brugte hun meget tid til søs med familien, hvilket var en stor inspiration til hendes trilogi ’Kloden under vand’ . Og en af karakterende i serien ’Stemmetyven’ er inspireret af et familiemedlem.

Rendtorff gjorde det klart, at en af de bedste inspirationskilder man kan have, er ens eget liv. Man skal derfor ikke undervurdere, hvilken effekt det kan have på ens skrivning at tage ting fra virkeligheden og bringe dem ind i fantasien.

Billede af foredraget med Ida-Marie Rendtorff
Foto fra foredraget med Ida-Marie Rendtorff herover.

Rendtorff fortalte også, at mange af hendes historier havde deres start i spørgsmålet - ’Hvad nu hvis?’ Rendtorff forklarede, at dette spørgsmål kan hjælpe en med at finde på et godt koncept til ens historie, og hun opfordrede eleverne til at bruge denne teknik, næste gang de selv skulle skrive en fiktiv tekst.

Hvad er mod? Og andre spørgsmål

Et af de vigtigste temaer i serien ’Stemmetyven’ er mod, Rendtorff startede derfor en spændende dialog med eleverne, hvor hun spurgte dem ’Hvad det vil sige at være modig?’ - Her er hvad nogle af eleverne havde at sige om mod:

Hvis man er bange for noget men gør det alligevel” - Elev
Hjælpe en i nød selvom man ikke kender dem” - Elev

Billede af foredraget med Ida-Marie Rendtorff
Foto fra foredraget med Ida-Marie Rendtorff herover.

Ved slutningen af foredraget havde eleverne også mulighed for at stille Rendtorff spørgsmål - her er bare nogle af de spørgsmål de havde:

Hvad synes du er det sværeste, når du skriver en bog? - Det kommer meget an på bogen, nogle gange er det starten, andre gange er det midten, og nogle gange er det slutningen.
Tegner du selv billederne på forsiden? - Nej, men jeg vil ønske, at jeg kunne tegne så godt.
Hvor gammel var du, da du skrev din første bog? - Jeg var sidst i 30’erne.
Hvad kan du bedst lide at skrive? - Det er nok fremtidshistorier.

Fordyb dig

Er du interesseret i at vide mere om Ida-Marie og hendes mange bøger? Så kan du finde mere information på hendes hjemmeside klik her for at besøge www.ida-marierendtorff.dk og klik her for at følge hende på Facebook.
Du har også mulighed for at gå på opdagelse i mange af Rendtorffs bøger herunder.