5 bøger, alle nørdforældre skal kende

05.02.16
Hvad enten der er dig eller barnet, der er nørd.

Brugte du en stor del af din ungdom på at spille rollespil eller genlæse Ringenes herre for fjerde gang? Eller på i det hele taget at fortabe dig i forlystelser, der for folk omkring dig virkede mærkelige eller (for at citere en bedsteforælder) "hysteriske". Så er det muligt, at du er en af dem, som har været med til at vende ordet "nørd" til noget positivt.

Og har du nået en alder, hvor du selv har bragt små kloner til verden?

Eller måske har du blot været medskaber et barn som ser ud til at betræde den ovennævnte sti?

Så har vi fundet listen med bøger, du skal kende - for at sikre dig, at den eller de små versioner af dig selv nu også får lov at vælge den rigtige side af Kraften. Det er de bøger, alle nørdforældre bør kende (hvad enten de er nørdforældre fordi de selv er nørder, eller fordi deres børn er). Og i øvrigt slår vi et slag for alle nørder på Horsens Bibliotek - nemlig på Nørdemessen 1. oktober 2016.

1. Klodser

Rumskibe! Piratskibe! Robotter! Altsammen i din egen stue. Der er sikkert skrevet lange afhandlinger om, hvordan Lego kan hjælpe barnets kognitive udvikling, men det er ærligt talt ligegyldigt: Lego er sjovt, og det rummer bunker af muligheder, både for barnet og den voksne.

Lego legebog - Ideer der bringer dine klodser til live er din guide til at stige i lego-niveau (selvfølgelig efter du har lagt et ordentlig grundniveau med Lego ideer. Og til mange timers underholdning.

2. Lovecraft for børn

Det er måske svært rent litterært at hæfte de store positive tillægsord på HP Lovecrafts kosmiske horror - men alligevel er vi nogle, som har svært ved ikke at elske Cthulhu og alle de andre gamle guder.

Når Howards egen prosa nok er lidt tung kost for de unge poder, er det heldigt, at der er andre, som i et lettere sprog kan lære dem, at vi alle sammen balancerer på en afgrund af rædselsvækkende mørke. Det er i det her tilfælde Mads Brynnum, som har skrevet Mythos ABC. Jep, det er Lovecrafts univers fra Azathoth til Zanns violin - altsammen sat på rim og remser og med illustrationer af ni forskellige kunstnere.

Den perfekte måde at fodre den spirende nørd.

Emmas besætning sejlede ud
På havet og mødte en ældgammel gud
De prøved’ at fly
Væk fra hans by
Men sejlede skonnerten ind i hans tud
Fra Emmas besætning kun én kom retur
Men guden han venter og nu er han sur

3. Troldspejlet

Kun TV-avisen og Søren Ryges haveudsendelser (og muligvis OBS) har gået længere på DR end Troldspejlet, så der render mange unge og gamle mennesker rundt derude, som har fået tændt ild under deres interesser af Jakob Stegelmann.

Og det kan de fortsætte med, selv om fjernsynet er slukket - med det flotte billedleksikon Jakob Stegelmanns Troldspejlet : den store troldspejlsbog, der dykker ned i mange kroge af de områder, som programmet har behandlet gennem årene. Fra superhelte over monstre til Jackie Chan. Det eneste, der mangler for den nostalgiske seer, er de hjemmegjorte computeranimationer fra Pixels.

Nu kaldte jeg det for et billedleksikon - men Troldspejlet kender sine lus på gangen, så der er betydelig mere tekst end normalt i den slags udgivelser. Facts er som snacks for de tiltænkte læsere.

4. Star Wars

Stjernekrigen kan vist dårligt kaldes andet end mainstream nu om dage. Men der findes mennesker, som har set syvende del uden på noget tidspunkt at have stiftet bekendskab med hverken den originale trilogi eller 90er-filmene (som vi helst ikke snakker om). Lad ikke dit barn være et af disse mennesker.

Og for nu at få hele nostalgitrippet med - så grib til Star Wars - år for år: en visuel krønike. Det er 300 sider langt og flere kilo tungt nørdtrip gennem både filmene og kulturen. Den er dog fra 2012, så den har ikke den seneste film med (der er et par bøger på vej om den). Og den tager vist heller ikke stilling til, at Han skød først!

Som de fleste andre titler her på listen er det en bog, den voksne og unge nørd kan samles om. Eller måske slås om.

5. Zombiepingviner

Husker du Bo og Lis fra dine unge dage? Altså før det der med at læse faldt én helt naturligt, og man var tvangsindlagt til de letlæste bøger - som ikke ligefrem brillerede udi historiefortællingens ædle kunst. "Se Bo. Bo løber".

Der er heldigvis sket en opgradering siden da. For det kan godt være, at du skal "se Billy løbe", men det er, fordi han er en pingvin. Som jagtes af andre pingviner. Zombiepingviner, for at være helt præcis. Billy smiler rødt er en letlæst zombiegyser - og en parodi på genren, så der er indforståede jokes til den voksne zombieafficionado og zombieaction til den unge.

Mangler der lige præcis din nørdbibel på listen? Så fortæl mig det på Facebook eller Twitter.