Interview Kirsten Wilbrandt Kjaer

Poetisk April: Oplæsning og interview

Hør Poetisk April-vinder Kirsten Wilbrandt Kjaer læse sit vinderdigt op - og læs vores lille interview med digteren.

På Horsens Bibliotek besluttede vi at slå et slag for poesien i april 2016. Vi inviterede alle interesserede til at sende os deres digte og gjorde det muligt også at bidrage her på biblioteket. Digtene har vi løbende publiceret på bibliotekets skærme, på hjemmesiden, på sociale medier og på en særlig skærm ved poesiafdelingen, men nu også i virtuel bogform

Vinderdigtet

Digtet, vi har valgt som vinderdigt, har en direkte tone, der er vedkommende og troværdig, selv om den stadig er raffineret og betjener sig af flere lyriske virkemidler. Digtet er påtrængende og emmer af både nerve og nødvendighed. Det formidler, med en fin fornemmelse for poesien i hverdagssituationer, en følelse af at noget er for sent.  Vi aner at noget ukendt og måske ildevarslende er lige rundt om hjørnet – og at digtets jeg har fået øje på dette. Måske for første gang. Vinderdigtet er skrevet af Kirsten Wilbrandt Kjaer og du kan høre hende læse det op herunder, mens du kan læse interviewet med hende længere nede:

Interview med Kirsten Wilbrandt Kjaer

Vi stillede Kirsten et par spørgsmål, som hun besvarede på skrift. Læs med herunder - om Thy, inspirationer og om hvordan et digt bliver til.

#Hvorfor skriver du?

Jeg er meget fascineret af ord, og jeg kan lide at mærke, hvordan de kan formes mellem mine hænder. Og så skriver jeg for min egen skyld, fordi jeg holder af det!

#Hvem eller hvad inspirerer dig?

I Thy ligger der et magisk sted, som hedder Kirsten Kjærs Museum. Det er et sted, der bobler af musik, poesi og kunst og et sted, der virkelig er en kilde til inspiration. Derudover tror jeg, jeg bliver meget inspireret af helt små ting - interessante steder eller fine ord, som jeg støder på i løbet af dagen og forsøger at huske på. Jeg kan også godt lide at iagttage personer og sætte historier og ord på de udseender og attituder, jeg møder. Det kan virkelig være spændende at køre med offentlig transport fx og observere mennesker eller opfange brudstykker af pudsige eller kloge samtaler.

Det er svært at påpege én forfatter, som har en helt speciel betydning for mig, men generelt ser jeg meget op til Naja Marie Aidt. Og så betyder ”Den Lille Prins” meget for mig. Jeg synes, at det er sådan en elskelig historie, som er både enkel, klog og finurlig.

#Har du et yndlingsdigt eller en særlig linje?

Det har jeg faktisk ikke. Jeg kan ikke pege på ét digt og sige, at det er det største, sjoveste eller smukkeste, jeg har læst. Jeg synes, det her digt af Signe Gjessing er ret fint til gengæld - så det skal I få:

du rækker mig hånden
prøvende
som vandafvisende lys

jeg mærker, stille,
om det kan holde til os begge
hvis det fx blev nødvendigt at
flygte på havet

#Kan du sige noget om tilblivelsen af dit digt; hvor, hvordan, hvilke overvejelser har du gjort dig ift formen?

Faktisk er mit digt spontant nedkradset i en notesbog på mit værelse en sen aprilaften. Det er jo lidt et stemningsbillede, og jeg har valgt at gentage de to første verselinjer, fordi jeg føler, det bidrager med en meningsfuld symmetri. Den sidste verselinje - du tænkte; vi lever et digt - er en lille reference til bogen ”Vi lever et digt” af Lene Henningsen, som står endnu ikke færdiglæst i min vindueskarm. Jeg lånte den på biblioteket, fordi jeg syntes, titlen var så fin. Den er noget af det første, jeg ser fra min seng om morgenen, så måske er det nogle ord, der har fæstnet sig i min underbevidsthed og givet mig aprilmorgen-associationer!

#Har du et råd til andre skrivende?

Jeg er på ingen måde en erfaren forfatter eller digter, men hvis jeg alligevel skal komme med nogen råd, tror jeg, det er vigtigt at have øjnene åbne, at kunne finde inspiration i hverdagen og at turde genopdage ting, man finder selvfølgelige. Og så handler det selvfølgelig helt konkret om at finde ud af under hvilke omstændigheder, man selv skriver bedst - jeg kan fx slet ikke koncentrere mig om at skrive, hvis der er larm, eller jeg hører musik samtidigt. Og jeg er meget nem at distrahere, så jeg skal hverken have internettet åbent, eller ting, der presser på og skal gøres. Så bliver jeg småstresset, og så kan jeg slet ikke skrive ideelt.

#Arbejder du på en digtsamling – kan man læse mere af dig?

Jeg har en travl hverdag, så jeg er begrænset produktiv med mine skriverier. Jeg tror ikke lige, der bliver offentliggjort noget i den nære fremtid i hvert fald. Men jeg kunne bestemt godt tænke mig at få skrevet noget mere!

OBS: Citatet af Signe Gjessing er fra digtsamlingen Ud i det uløse.