De seks nominerede bøger

Markante forfattere nomineret til DR Romanprisen 2020

04.12.19
Dy Plambeck, Carsten Müller Nielsen og Anna Elisabeth Jessen er nomineret til DR Romanprisen 2020. Dermed er alle de seks forfattere, der kæmper om prisen, nomineret.

Det er vidt forskellige romaner, som nu er i spil til at modtage prisen, efter de det næste halve år diskuteres i bibliotekernes romanlæseklubber og her på Litteratursiden. Fælles for de tre romaner er, at de rummer et historisk perspektiv og rækker tilbage til en fortid, der sætter dybe spor i nutiden.

Til min søster af Dy Plambeck
Dy Plambeck hylder kærligheden, vildskaben og kroppens kolossale kraft i denne smukke og barske roman om to søstres løsslupne levevis i skyggen af den vold, som de ofte har mødt i livet. Bogen udfordrer vores billede af moderrollen og gør op med kernefamilien som den eneste måde at leve og have børn på. Romanen åbner med en rammende og detaljeret beskrivelse af en fødsel og af kroppens heling efter fødslen. Netop det er en historie, som sjældent bliver fortalt. Samtidig hører vi historien om J.P. Jacobsens ungdomsveninde Anna Michelsen, som blev afvist af forfatteren og endte i sindssyge. Annas historie viser, hvad der kan ske, når drifterne og livskraften holdes nede, og de tre kvinder markerer på forskellige måder betydningen af kroppens kraft. Det er en rå, syret, og feministisk bog, hvor kvinderne tager magten.

De døde fylder dagene med en smag af mønter af Carsten Müller Nielsen
Carsten Müller Nielsen har skrevet en poetisk, intens og dragende fortælling om en mand, der skal rydde op efter kernereaktor-udslippet i området ved Tjernobyl og derefter rejser gennem den omgivende, afspærrede zone. Men det er ikke kun Tjernobyls rædsler, der fylder; det er også døden og savnet af livet. Gennem en nat fortæller han sin historie til en kvinde, som kræver betaling pr. halve time. Men enetalen bliver til en intens samtale, og han suger hendes historie, til sig som et sidste glimt af liv, inden alt slutter. Han mindes den killing, som han fik af sin mormor, og i glimt følger vi de efterladte katte i det næsten sammenstyrtede hus. Man kan også den sørgelige roman som et stærkt dystopisk samtidsbillede, hvor vi i dag står over for en mulig klimamæssig apokalypse. Ligesom hovedpersonen i romanen, drømmer vi måske alle om en fremtid, der ikke findes. En roman, der både virker på sanserne og rummer stor eksistentiel tyngde.

Om hundrede år af Anna Elisabeth Jessen
Anna Elisabeth Jessen leverer hundrede års danmarkshistorie i en velfortalt og overbevisende roman om en sønderjysk slægt gennem flere generationer. Familiekrøniken fortælles fra skiftende perspektiver i hundrede nedslag - et for hvert år fra 1914 til 2014, og tager afsæt i breve fra forfatterens egen slægtsgård. Romanen åbner, da slægtsgårdens arving indkaldes til krigstjeneste på tysk side, og en rød tråd gennem romanen er følgerne af netop Første Verdenskrig: Traumerne som følge af de krigsdræbte fædre og sønner, og de hjemvendtes mærker for altid af livet og døden i skyttegravene, der synes af forplante sig til næste generation gennem den tavshed, som slægten og tiden er præget af. Anna Elisabeth Jessen har skrevet en fængende og velkomponeret debutroman med et særligt fokus på det at være sønderjysk – eller nordslesvigsk - med blik for grænselandets særlige placering mellem Tyskland og Danmark: ”Vi er nordslesvigere, vi er anderledes end danskerne.”

Om DR Romanprisen og debatten om bøgerne
Fra december til maj debatterer læseklubber over hele landet de seks nominerede romaner, og  herefter stemmes tre romaner videre, og den endelige vinder findes af en læser-jury.
Debatten om den første nominerede, De nærmeste, af Lotte Kirkeby, er netop gået i gang rundt om på bibliotekerne.

Bøgerne er til debat i disse måneder:
December: De nærmeste af Lotte Kirkeby
Januar: Ophav af Eva Tind
Februar: Frank vender hjem af Kristian Bang Foss
Marts: Til min søster af Dy Plambeck
April: De døde fylder dagene med en smag af mønter af Carsten Müller Nielsen
Maj: Om hundrede år af Anna Elisabeth Jessen

Vinderen af DR Romanprisen 2020 offentliggøres i juni 2020.

Oprindeligt skrevet af Lise Vandborg - Chefredaktør Litteratursiden, Litteratursiden.