Hvor er du fra?

15.09.22
Hele mit liv har jeg skullet stave mit efternavn. Jeg har altid sagt det, stavet det lige bagefter og tænkt: Hvem var han mon, ham Josias?

af Christine M. Josiasen, formidler

For 15 år siden fik jeg en introduktion til slægtsforskning, og jeg har været bidt af det lige siden. Jeg dykkede ned i kirkebøger og folketællinger og fandt bl.a. Josias, som viste sig at være min 2 x tipoldefar. Jeg har haft mange sjove og hyggelige oplevelser i  forbindelse med slægtsforskningen.

Jeg har bl.a. mødt søde mennesker på mine kurser, jeg har besøgt lokalarkiver, hvor jeg har fundet oplysninger om og billeder af min slægt, jeg har fundet en fredet kirkegård, hvor bl.a. mit ene hold tipoldeforældre ligger begravet, og jeg har af en anden slægtsforsker fået at vide, at jeg er direkte efterkommer af Gorm den Gamle!

Kom godt i gang

Hvis man gerne vil i gang med slægtsforskning, kan jeg anbefale at læse bøger om emnet, eller man kan komme med på et af vores begynderkurser her på biblioteket. Der er også mulighed for at møde Horsensegnenes Slægtsforskere, som er på Horsens Bibliotek i vinterhalvåret - se hjemmesiden.

Nyttige hjemmesider og grupper

Når man sidder alene bagefter, skal man ikke være bange for at løbe panden mod en mur, for der er altid hjælp at hente. På hjemmesiden www.slaegt.dk er der et forum, hvor man kan spørge om hjælp. Man kan også melde sig ind i gruppen ”Slægtsforskning” på Facebook, og man kommer selvfølgelig heller ikke udenom Statens Arkivers hjemmeside www.sa.dk

Der er flere andre hjemmesider – fx www.danishfamilysearch.dk - hvor man kan søge i de oplysninger, der foreløbig er gjort søgbare fra kirkebøger og folketællinger.

Hvis man er historisk interesseret, kan jeg varmt anbefale at gå i gang med slægtsforskning. Men pas på, det er en tidsrøver af rang.

4 stærkeslægtsromaner

Det, du ikke vil vide,

Birgithe Kosović,

Biografisk slægtsroman om Birgithe Kosovićs dansk-jugoslaviske families historie i krig og fred, og om forholdet til hendes far.

Kærlighedens år,

Johanne Mygind

Nanna er dokumentarist og forsøger at forstå sin egen historie ved at fortælle sin families historie i en podcastserie. En rå og rørende fortælling om mødre, døtre, kvindeliv og kvindefrigørelse.

De rejsende,

Regina Porter

På overfladen har afrikansk-amerikanske Agnes Miller og irsk-amerikanske James Vincent jr. intet til fælles. Men deres familiers skæbner flettes sammen igennem seks årtier.

Mormor dansede i regnen,

Trude Teige

Tre generationer af kvinder og én mørk hemmelighed. En gribende roman om krig, hemmeligheder og kærlighed.

Se flere titler på biblioteket