Helt ude i skoven…

…må man godt sove i telt. Og selv om det er vinter, er det en stor oplevelse at tage en overnatning ude? Her er en guide, så du kan komme godt i gang.

Hvorfor ikke komme ud og kigge nærmere på den danske natur? Og måske endda få en helt unik oplevelse ved at overnatte derude? Her er fred og ro, frisk luft, et godt udgangspunkt for nærvær og en hel verden, man kan gå på opdagelse i. Også om vinteren. Men husk brænde og en varm sovepose.

278 danske skove at vælge imellem

Flere danskere end nogensinde før vælger at sove i naturen. Under Coronakrisen var der over 50 procent flere bookinger af lejrpladser sammenlignet med årene før.

Og da det den 6. maj. 2020 blev tilladt at slå telt op yderligere 77 steder i de statsejede skove, er der nu åbnet op for fri teltning i mere end 275 af de danske skove. Du har altså aldrig haft bedre betingelser for at tage en nat i naturen.

TELTTIP: Scambled eggs og hovedpude

Det skal ikke være som derhjemme, når I er derude. Men derfor kan man savne både scrambled eggs og hovedpuden. Æggene overlever næppe i rygsækken, men slå dem ud i en flaske før I tager afsted, så er de klar til morgenmaden. Og mangler du hovedpuden, så smid en sweater i soveposens etui - vupti!

Hvor må man telte og hvordan?

Der er i alt 278 skovområder over hele landet, hvor du må slå dit telt op for en nat – men kun på de træbevoksede områder i de udvalgte skove. Kan du ikke vælge et godt sted, er der også primitive overnatningspladser, og er I flere er der lejrpladser og pladser med shelters som typisk skal bookes. Der er også mulighed for overnatning ved vandet, hvis du foretrækker det. Og hvis du ikke går i søvne. Her kan du eventuelt finde inspiration i Danmarks strandguide, Djursland, en guide til mulighederne for friluftsliv ved strandene.

Er der regler for teltning?

Ja, der er flere. For eksempel 1-2-3-reglen, der betyder at du højest må sove samme sted 1 nat, højest 2 telte sammen og i telte med plads til højest 3 personer. Og er der ikke en bålplads, så brug Trangia eller lignende, hvor brænderen er indelukket. Det er en selvfølge, at man tager affald med – også toiletpapir. Se mere via linket herunder.

HVAD ER REGLERNE? Det skal du vide om fri teltning

Hvilket telt skal jeg tage med - eller bare en hængekøje?

Det er ikke det mest afgørende hvilket telt du tager med, hvis du bare lige skal prøve at overnatte ude en enkelt gang. Bare der er plads til jer alle. En presenning kan også gøre det og du kan også sagtens sove helt uden tag over hovedet, hvis vejret er til det. Og så kan du jo også overveje hængekøjen, som er populær i øjeblikket. Her kan du også få forskellige covers, så du kan ligge i ly for insekter og regn, mens du bliver vugget i søvn.

Hvad skal vi læse?

Du kan forberede dig på overnatningen i den frie natur inde i kulturskoven. Her er nemlig både bøger om bålmad, vandring, lejrliv og naturterapi Tjek for eksempel Friluftsliv: fra drøm til virkelighed eller Vandring og friluftsliv der også findes som e-bog.

Til de mindre børn er Min bog om friluftsliv god og du kan jo eventuelt selv læse Unger og udeliv om mad, oplevelser og aktiviteter derude eller Naturen på recept: din mentale sundhed er lige udenfor, som også handler om at overdrage glæden ved naturen til den næste generation.

TELTTIP: Telefon eller ej?

Der er jo en ekstra sikkerhed i at have telefonen ved hånden, så den tager du nok med. Du kan jo prøve at slukke den eller lægge den væk, så du kan nyde naturens fred og ro. Men nu du har den med, kan det være fint med at par apps, for eksempel View-Ranger som har topografiske kort offline. Se Friluftsrådets guide til nyttige apps og bliv klogere.

Hvad skal vi spise?

Et måltid udenfor omkring bålet føles helt særligt. Her fordøjer man dagens indtryk og taler sammen på en anden måde end derhjemme. Eventuelt over en gang bålmad – her kan du finde inspiration i for eksempel Bogen om bålmad, der også findes som e-bog. Tjek også den ret fantastiske app Vild Mad - her finder du inspiration til dit skovkøkken, opskrifter og masser af viden om vilde råvarer. I det hele taget kan man slæbe mange lækre ting med, når det kun er for en nat, så her er det egentlig kun din fantasi der sætter grænserne.

Basis pakkeliste

• Sovepose, underlag og måske hovedpude
  • Telt, presenning eller tag chancen – husk myggespray
  • Mad, snacks, kogegrej – fx Trangia eller en bålgryde
  • Pandelampe eller anden form for lys
  • Tøj der passer til årstiden
  • Kop, tallerken, bestik
  • Vand – hvis det ikke er tilgængeligt
  • Toiletsager
  • Lidt førstehjælp – for eksempel plaster

Er der dessert?

Kombinationen af højtlæsning, skumfiduser og stegte bananer med chokolade er jo internationalt anerkendt som en god outdoor-dessert, men gider du ikke slæbe bøgerne med, så tjek det store udvalg af lydbøger og e-bøger til download på eReolen... skumfiduserne vejer jo næsten ingenting. De skal da med.

TELTTIP: Gå aldrig kold i posen!

Hvis sommeren bliver varm, er det typisk ikke noget problem. Men er aftenen blevet kold og du selv endnu koldere, mens snakken er gået henover bålet, så nytter det ikke at krybe i posen, før du har fået lidt varme i kroppen. Snup et par knæbøjninger – for eksempel mens du børster tænder, så du ikke går kold i posen.

Lige så meditativt det kan føles at gå, gå og gå, lige så afslappende og fredfyldt kan det føles at lægge sig til rette på underlaget, lyne soveposen op og tage en dyb indånding, mens en let vind får teltdugen til at bevæge sig, ah. Ta’ et smut i kulturskoven og tag så ud i naturen - godnat og sov godt derude.

Kilder: Naturstyrelsen, Friluftsrådet
Fotos: Pexels