Er der langt fra Hamlet til Løvernes Konge?

Hvad har animationsfilmen Løvernes Konge egentlig med Hamlet at gøre? Og har Matt Damon mon nogensinde spillet Macbeth? Vi kigger på, hvilke værker der trækker på Shakespeare – og anbefaler et par af de mest vellykkede.

Selv om jeg havde drama i gymnasiet og prøvede at snige Shakespeare ind ad bagvejen i de timer, lykkedes det aldrig rigtigt. Vores gymnasiestykke hed Mindernes Afgrund og der var ikke en teskefuld Shakespeare i det – bortset måske fra den scene hvor jeg dansede rundt iført en lille, grøn kjole og i glimt lignede en vanvittig Ophelia. Grunden til at Shakespeare aldrig fik foden indenfor i Mindernes Afgrund var helt sikkert, at jeg ikke havde en fod indenfor i Shakespeare. Han var mere en slags badge, han var en forfatter, man instinktivt vidste, var noget helt særlig. Derfor kunne man også, i selvhøjtidelig namedropping, fortælle, at man skam godt kendte Shakespeare – for eksempel fordi man havde set Mel Gibson spille Hamlet på film.

Shakespeareeffekten

Måske er det den effekt, altså at Shakespeare er en af verdens mest kendte forfattere, som gør, at han har inspireret så mange andre kunstnere og kunstværker? Men man kan også nogle gange have den fornemmelsen, at en form for selvforstærkende effekt er på spil: Altså, når Shakespeare nu er én af verdenslitteraturens allerstørste, så låner man lidt stjernestøv og måske lidt seriøsitet, hvis man på en eller anden måde refererer til et af hans værker, det kan være i titlen, plottet eller en bestemt figur. Leder man lidt på internettet, så får man hurtigt en lang liste af værker der trækker på Shakespeare. Nogle åbenlyst - andre i det skjulte. Eksempler er der masser af.

Kunstnere og værker inspireret af Shakespeare

Den amerikanske science fiction forfatter Philip K. Dick tog sin titel Time out of joint (1959) fra en vigtig passage i Hamlet, mens Marcel Proust lånte en af Shakespeares sonetter i På sporet af den tabte tid (1913-27). I Bret Easton Ellis’ roman Lunar Park (2005) åbnes med en passage fra Hamlet og romanen refererer løbende til Hamlet, mens to konger mødes, når Stephen King kalder en bogserie Dark Tower (1982-2012) efter en linje i King Lear. Også William Faulkner lånte fra Shakespeare, da han skrev The sound and the fury (1929), hvis titel kommer fra en linje i Macbeth. Stephen E. Ambroses titel på krigsromanen Band of brothers (1992), ja, den som blev filmatiseret med Tom Hanks, kommer fra Henry V og Melvilles Moby Dick (1851) skulle være inspireret af både Macbeth og King Lear, mens Huxleys Brave new world (1931) refererer til og låner en linje fra The Tempest.

Mindre litterært - men ikke mindre vellykket - er måden hvorpå Disney-klassikeren Løvernes Konge (1994) trækker på plottet i Hamlet: Kong Mufasa bliver ’ved et uheld’ slået ihjel af sin onde, magtbegærlige bror Scar. Efter noget tid væk fra kongeriget kommer den retmæssige arving og prins, Simba, tilbage for at bringe sandheden for dagen. Så Shakespeare er altså nået helt ind i Vestens populærkultur, endda i børnehøjde, men han er da også blevet fortolket i Østen, nemlig af den japanske filminstruktør Akira Kurosawas i Ran (1985), som er baseret på bl.a. King Lear.

Og Matt Damon?

Faktisk kan man blive ved med at finde kunstværker, som refererer til Shakespeare - ja, endda en  boghandel, nemlig den berømte boghandel i Paris, Shakespeare and company, der var et samlingssted for forfattere som Joyce og Hemingway i 20'erne.  Det kan være helt spændende, at lede efter spor – men det kræver selvfølgelig lige, at man kender Shakespeares værker. De kan naturligvis læses, men flere skuespil er også filmatiseret og sættes jævnligt op.  Hvis du vil se flere eksempler, ligger der på avisen The Guardians hjemmeside en top 10 over romaner inspireret af Shakespeare, som uddyber lighedspunkterne mellem romanerne og Shakespeares tekster. Nåja, Matt Damon har på en måde spillet Macbeth. Nemlig i filmatiseringen af Patricia Highsmiths roman The talented Mr. Ripley (1999), som har flere lighedspunkter med Macbeth. Filmen er fra 2001 og instrueret af Anthony Minghella – ham med Den engelske patient.

Flere film

Filmene er måske nemmere at fordøje for et moderne publikum, i hvert fald sammenlignet med teksterne. Vi har udvalgt en række herunder - alle tilgængelige på biblioteket:

Men husk også at se Kenneth Branaghs filmatisering af Hamlet og Baz Luhrmans moderne fortolkning og filmatisering af Romeo og Julie - det er ham med filmen Moulin Rouge. Sidstnævnte vises på biblioteket - se mere her

En aktuel olding

Men hvorfor er det så, at den her forfatter der døde for snart 400 år siden, stadig siger os noget i dag? Jo, selv om man altså ikke kan udelukke, at forfattere pynter sig med let lånte fjer, så er der noget i Shakespeares universelle temaer og dybe menneskekendskab, hans brug af arketyper, som inspirerer. Herunder har vi udvalgt et par eksempler, som både trækker på Shakespeare og er vellykkede – selv om de to ting altså ikke nødvendigvis hænger sammen.