Døde rockstjerner?

Nogle virkelighedshungrende fans vælger at fortolke stjernens bratte bortgang som et planlagt fupnummer. Er det mon det?

Det kan være en følelsesmæssig turbulent oplevelse af at ens yndlingsmusiker pludselig afgår ved døden. For den sande fan er superstjernen jo nærmest guddommelig, og det kan være svært at acceptere at dette idealiserede overmenneske blot er dødelig som alle vi andre og ikke længere vil berige denne verden med ny musik. Nogle virkelighedshungrende fans vælger derfor at fortolke stjernens bratte bortgang som et planlagt fupnummer i et forsøg på at undslippe berømmelsen og de negative sider heraf.

Hermed sætter jagten efter beviser for den fingerede død og stjernens forsatte eksistens ind. Internettet bugner derfor med konspirationsteorier om musikere der har iscenesat deres egen død og lever i bedste velgående i fuldkommen anonymitet væk fra rampelysets ulidelige skær.

Mysteriet om Tupac Shakur

Et af de mest debatterede dødsfald blandt kendte musikere er rapperen Tupac Shakurs. Tupac døde den 13. september i 1996 på University Medical Center i det sydlige Nevada. Seks dage efter at være blev skudt ned under et drive-by skyderi i Las Vegas.

Løse ender

Mysteriet omkring Tupacs død er omfattende og har tråde dybt ned i rapperens musik efter tegn på hans forventede tilbagevenden. Tupacs sidste album hed 'Makaveli', med henvisning til den italienske forfatter Machiavelli som bl.a. er kendt for tanker om at narre ens fjender ved at fingére ens egen død. Albummet indeholdt også ordene "Exit: 2pac", hvilket indikerer indgangen til et nyt alter ego; Makaveli.

Desuden tog Suge Knight (daværende CEO for Death Row Records) som sad ved siden af Tupac ingen af ​​de 14 kugler som blev affyret mod bilen mod de to. Tupac ønskede angiveligt at forlade Death Row Records og onde rygter vil at Knight orkestrerede mordet for at slippe for tilbagebetaling af en stor gæld til Tupac.

Endelig fandt drive-by skyderiet sted samme nat som en kamp mellem Mike Tyson og Bruce Seldon, og gaderne i Las Vegas var alle stærkt trafikerede - men ingen så den hvide Cadillac hvorfra kuglerne blev affyret.

Disse og andre omstændigheder førte til at mange fans hurtigt konkluderede at "Makaveli" selv havde planlagt angrebet og brugt dødsfaldet som et middel til at komme væk fra rampelyset og 90'ernes indædte rivalisering mellem West Coast hop hop og East Coast hip hop. Til dags dato har det californiske politi stadig ikke arresteret nogen i forbindelse med mordet. Af andre dødsfald blandt kendte musikere som hævdes fingerede kan nævnes Elvis Presley, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Kurt Cobain og Michael Jackson.

Tekst: Inger Andersen