Det er brodereme fedt at kreere!

14.09.22
Emma deler ud af sin kærlighed til håndarbejde som en craft psykologi, der er en kilde til både ro og fordybelse.

Lån magasinet Boligliv

Et andet sted, jeg henter en masse kreativ inspiration er i magasinet Boligliv. Her er der ofte småopskrifter og generelt bare tjekkede kreative personligheder, som viser deres hjem og selfmade kreationer frem. Og du kan selvfølgelig låne det på biblioteket.

Kom og skab dig!

Af Emma Rosenkrantz Maack Sørensen, formidler

Jeg elsker at være kreativ, og jeg elsker bibliotekets bøger om hobby og håndarbejde. Der er så meget inspiration at hente i de bøger, både nye som gamle. For mig er det enormt spændende og magisk at lade mine hænder oplæres i nye teknikker, afprøve nye materialer og dyrke min kreativitet. Og når man så sidder med resultatet, bliver jeg (næsten altid) stolt. Jeg bliver stolt, fordi her er en ting, som jeg selv har fremstillet – det var mine hænder, der gjorde det, mens min hjerne tænkte og mit hjerte bankede roligt.

Det er fedt at have en ting, man selv har lavet og måske endda designet, men det er jo lige så meget processen, som giver værdi og mening. Når jeg laver håndarbejde, er jeg er i balance, og det giver mig energi til de andre gøremål i hverdagen. Er du interesseret i, hvad håndarbejde kan gøre af gode ting for dig kan, du dykke ned i Anne Kirketerps bog, Craft-psykologi: sundhedsfremmende effekter ved håndarbejde og håndværk, der fortæller, hvorfor craft ikke blot føles meningsfuldt og rart, men også har gavnlige effekter, både fysisk og psykisk.

Broderi

Men hvis vi lige hopper ned fra kreativitetens drømmende zen-sky og lander tilbage på biblioteket - selvfølgelig stadig blandt hobbybøgerne - så er det fede ved netop disse bøger, at kunne shoppe rundt i forskellige typer af håndarbejde. Lære lidt her og der og prøve nogle nye ting af.

Den seneste ting, som jeg har kastet min kærlighed på, er broderi, og for mig var det en åbenbaring, at broderi kan være meget mere end korssting. Jeg er dog stadig imponeret over, at et kryds plus et kryds plus et kryds til sidst bliver til helt billede. Men at kunne brodere med mange forskellige slags sting er ikke kun yderst underholdende - det er også virkelig flot. Jeg blev imponeret over de mange forskellige typer af sting, som man kan finde i en bog som Pauline Browns Håndbog i broderiteknikker. Her bliver du guidet i både klassiske og eksperimenterende broderiteknikker.

Hvis du derimod ikke aner, hvad du skal bruge et stykke broderet stof til, vil jeg anbefale at tage et kig i Warunee Bolstads bog, Moderne broderi: på strik og tøj som giver dig inspiration til at give nyt blomstrende liv til din udtjente garderobe.

Tag et kig I bibliotekets afdeling for hobby-bøger, for du bliver helt sikkert inspireret. Og måske finder du lige præcis dét, der giver dig ro, fordybelse og kærlighed til håndens arbejde.