Biografen der altid har åbent

30.08.22
Biblioteket er også levende billeder: Spillefilm, Danmark på film, film for de små og koncertfilm. Du kan streame eller låne, men du står selv for popcorn .

Vidste du, at du som låner på Horsens Kommunes Biblioteker lovligt kan streame film fra Filmstriben hjemme i sofaen?
Her finder du mere end 2000 film fra hele verden – og ofte nogen, som du ikke finder på de kommercielle filmtjenester. Se fx den koreanske Oscarvinder Parasite fra 2019, klassikere som Vredens dag af Carl Th. Dreyer fra 1943, eller måske det prisvindende danske drama om Karen Blixen, Pagten, fra 2021.

Filmstriben har også masser af spændende dokumentarfilm. Både aktuelle som Danmark – det grønne håb i EU?, der tager en temperaturmåling på den grønne omstilling. Eller QT8: The First Eight, der går i dybden med den amerikanske filminstruktør Quentin Tarantinos karriere. Men også interessante, ældre dokumentarer som fx Danmark i lænker fra 1945, der skildrer besættelsen af Danmark.

Er du særligt interesseret i Danmark, skulle du også prøve at besøge sitet Danmark på Film, der indholder
historiske dokumentarfilm og filmoptagelser fra Det Danske Filminstituts filmarkiv.

Koncertfilm

For musikfans ligger der masser af koncerter og musikdokumentarer på Stingray Qello Concerts, lige fra Pavarotti til Tupac.

Børnebiffen

De helt små kan finde spændende og sjove film på Børnebiffen.dk. Her ligger næsten 400 film for de 3-7 årige, som de frit kan se. Ligesom på Filmstriben er her tale om gode kvalitetsfilm og både tegnefilm og kortfilm.

Sidst, men ikke mindst kan du se film på Horsens Bibliotek søndag formiddage på 1. sal. Filmene annonceres løbende på hjemmesiden og er en blanding af familiefilm, drama og meget mere. Og der er altid gratis adgang.

Tip | Jettes favoritter på Filmstriben

1. Score - om filmmusikkens betydning og udvikling