3 guides viser vej til gode naturoplevelser

21.04.20
Udforsk nye naturområder og oplev naturen på anderledes måder med disse tre guides til spændende naturoplevelser.

'Din natur'

DR Viden lancerede ved årets begyndelse tjenesten ’Din Natur’, hvor der hver uge i hele 2020 vil være forslag til, hvad der er aktuelt at opleve i naturen netop nu.

Tjenesten er inddelt i 9 distrikter, hvor du via et interaktivt Danmarkskort klikker dig frem til det distrikt, du vil have forslag til oplevelser. Inspirationen spænder vidt og nogle forslag går på tværs, mens andre knytter sig til specifikke geografiske steder. Det kan anbefales både at se tilbage på tidligere ugers forslag eller at vælge et andet distrikt på kortet.

Eksempler på tidligere ugers forslag:

• ”Start morgenen med fuglefløjt” – parringssæsonen er i gang.
  • ”Brug naturen til at game i” - fire alternativer til Pokemon Go.
  • ”Føl historiens vingesus” - besøg et fortidsminde.
  • ”Brug naturen som fitnesscenter” - ideer til træningsøvelser.
  • ”Find nordens guld” – tag på ravjagt.

Du finder 'Din natur' her eller i DR’s nyhedsapp 'DR nyheder'.

'Ud i naturen'

Udinaturen.dk er en anden hjemmeside med inspiration til ophold og oplevelser i naturen. Måske trænger din mountain bike til at komme i form igen eller ungerne skal have fyret noget krudt af på en naturlegeplads? Er du på udkig efter en kælkebakke (man ved jo aldrig med lumske april) eller savner et godt badested for en rask forårsdukkert?

Hjemmesiden er opbygget som et interaktivt Danmarkskort, hvor du zoomer ind på geografiske steder og vælger om du fx vil finde vandre- eller cykelruter, ridestier, badesteder eller overnatningsmuligheder. Der er også informationer såsom udsigtspunkter, bålpladser og madpakkehuse.

Guiden er et samarbejde mellem en række kommuner, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen, Friluftsrådet og KL.

Du finder 'Ud i naturen' her

'Find vej i Danmark'

Med 'Find vej i Danmark' bliver det sjovere at dyrke motion i naturen. Det er en forenklet udgave af orienteringsløb, som bringer dig gennem skoven, parken eller byen på jagt efter poster. Hjemmesiden kommer med ruteforslag i forskellige sværhedsgrader og længder, så der er noget både for løberne, det vandrende folk og familier med barnevognen på slæb. Du kan også registrere dine poster og være med i jagten om logge flest poster på Find vej i Danmarks Hall of Fame.

Du skal være oprettet som bruger for at kunne bruge 'Find vej i Danmark'. Herefter vælger du en rute på det interaktive Danmarkskort, finder orienteringskortet og printer det ud. Nogle steder er der foldere med kortudsnit ved rutens startsted i skoven. Du kan også finde vej med mobilen og bruge den til at notere posterne på. Start en mobilrute, med eller uden quiz, og indtast ved hver post den unikke bogstavkode. Er posten umulig at finde, kan du alligevel komme videre ved at indtaste koden PAS.

Projektet er støttet af Nordea-fonde, Naturstyrelsen, Friluftsrådet og Danmarks Idrætsforbund.

Du finder 'Find vej i Danmark' her

Oprindeligt skrevet af lineh, Aalborg Bibliotekerne.