2019 blev rekordernes år for bibliotekerne i Horsens

Mere end 300.000 mennesker lagde i 2019 vejen forbi Horsens Kommunes biblioteker. Det er højeste antal besøgende i de seneste 10 år.

Et nyindrettet hovedbibliotek med fokus på biblioteket som et moderne forsamlingshus med plads til både fællesskab og fordybelse. Det er et af de initiativer, der i høj grad har været med til at øge Horsens Kommunes bibliotekers besøgstal med 10 procent.

- Vi glæder os over, at borgerne er begejstrede for det nyindrettede hovedbibliotek, og vi ser frem til at gøre brug af erfaringerne fra nyindretningen af hovedbiblioteket i vores seks filialer rundt omkring i kommunen. Det bliver vores primære udviklingsfokus i 2020, lyder det fra Claus Hagstrøm Hansen, der er biblioteksleder i Horsens Kommune.

Men også de nye brugervenlige åbningstider, hvor biblioteket nu også har åbent om søndagen og på hverdage fra klokken 7-22, har fået horsensianerne til igen at strømme til biblioteket.

- Gennem de sidste 12 måneder har bibliotekerne i Horsens gennemgået store forandringer. De har fået nye brugervenlige åbningstider. De har fejret et brag af en 150-års fødselsdag og sidst, men ikke mindst, så har de nyindrettet hovedbiblioteket, så der nu er blevet endnu bedre plads til fællesskab og fordybelse. Vi er stolte af, at horsensianerne har taget så godt imod de forandringer, som medarbejderne har arbejdet så hårdt for, siger Jakob Bille, der er formand for kommunens kultur- og civilsamfundsudvalg.

De nyetablerede møde- og studierum på hovedbiblioteket i Horsens med plads til studerende, foreninger, mødregrupper og anden mødeaktivitet har også vist sig som en populær tilføjelse til bibliotekets tilbud. Rummene er nemlig blevet booket mere end 300 gange om måneden.

- De mange studerende og skoleeleverne i Horsens Kommune har fået øjnene op for det inspirerende studiemiljø, man finder på det nyindrettede hovedbibliotek. Det, tror jeg, har været med til at påvirke besøgstallet i en særdeles positiv retning, siger Thomas Monberg, der er næstformand i kultur- og civilsamfundsudvalget.

Digitalt udlån boomer

2019 blev ikke blot året, hvor Horsens Kommunes biblioteker satte besøgsrekord. Det blev også det år, hvor horsensianerne lånte flere digitale bøger og lydbøger end nogensinde før. Mere end 100.000 gange lånte borgerne i Horsens en digital bog eller lydbog i 2019, hvilket er en fremgang på 131 procent. Så selvom borgerne i Horsens Kommune har taget det nyindrettede hovedbibliotek og de udvidede åbningstider til sig, så er de også moderne digitale læsere og lyttere via bibliotekernes digitale tjeneste, eReolen.

- I dag har de fleste af os bogen lige ved hånden i kraft af vores stærke samhørighed med vores smarte telefon og ikke mindst i kraft af biblioteket, der gør sit for at formidle litteraturens nye formater. Tag for eksempel eReolen.dk, hvor man som låner på biblioteket kan læse et ubegrænset antal digitale e-bøger eller lytte til tusindvis af digitale lydbøger. Det har borgerne i Horsens Kommune taget til sig, siger biblioteksleder Claus Hagstrøm Hansen.

Krimimessen satte også rekord

Horsens Kommunes biblioteker er også arrangørerne bag Nordeuropas største messe for kriminallitteratur, nemlig Krimimessen på FÆNGSLET. Her var rekorderne ligeledes i spil. 7.500 mennesker fra nær og fjern lagde vejen forbi Krimimessen 2019 på FÆNGSLET, og det er det højeste antal besøgende i messens næsten tyve år lange levetid.

- Jeg er stolt af, at vores lokale bibliotek kan få så stor en begivenhed til at ske. Det er som humlebien, der ikke burde kunne flyve, men hvor bibliotekets dedikerede medarbejdere alligevel formår at overgå sig selv år efter år, når endnu en krimimesse skal arrangeres, siger kultur- og civilsamfundsudvalgsformand, Jakob Bille.