Biografier

Horsens' kendte bysbørn

27.01.23
Vil du også lånes ud på biblioteket? Vi viser (nogle af) vejene.

Alle mennesker kan komme ind på biblioteket, men hvordan ender man med at stå på biblioteket?

Det letteste svar er naturligvis: man skriver en god bog. Men en anden mulighed er at leve et interessant liv - så er der andre, som vil skrive bogen om dig. Eller også er der så mange, der gerne vil læse om én, at man må se sig nødsaget til selv at skrive bogen.

Men hvad er et interessant liv, og hvordan ender man med at have et sådan? Jeg har bladret i biografierne og fundet fem måder, man kan ende med at stå på bibliotekets hylder, hvis man er fra Horsens. Bøgerne finder du nederst, så du kan reservere dem.

MUSIKKEN

Pretty Maids er nok det mest kendte musiknavn, når vi snakker Horsens, og bandet har da også haft adskillige årtier til at henrykke ørerne. Det er der naturligvis skrevet en bog om, nemlig "40 år med Pretty Maids" af Jan Eriksen. Til dig, der kan lide dansk heavy med international succes.

Knud Lindhard er måske ikke så kendt som Pretty Maids, men han er lige så meget fra Horsens - og han har været i gang med musikken længere, helt tilbage til 60ernes pigtråd. Og så gav han faktisk Pretty Maids en hånd. Den historie og et hav af andre fortæller han i selvbiografien "Rock'n'roll på "livstid"".

POLITIKKEN

Horsens har naturligvis født en god del politikere - men kun et par af dem har jeg kunnet finde i biografierne.

Lille Gyldenkilde, der døde i 2003, nåede både at være medlem af Folketinget og Europa-Parlamentet. Navnet Gyldenkilde havde hun fra sin tredje mand, kan man læse i nekrologen hos Politiken - men ingen havde forudset, at det kunne give problemet, førend hendes politiske karriere førte hende til Europa-Parlamentet, hvor det blev til 'Goulou-coudou'. Trods et kort liv nåede Lilli Gyldenkilde selv at skrive sine erindringer i "Fra fabrik til folketing" og "Tanker ved et køkkenbord".

Anders Samuelsen var medlem af Horsens byråd mellem 2009 og 2013, men politikken førte ham videre til Folketinget, hvor han har sidder for Det Radikale Venstre og Ny Alliance/Liberal Alliance, som han var med til at stifte. Samuelsens politiske karriere og vejen frem til Liberal Alliance er beskrevet i biografien "Comeback kid".

SPORTEN

Jenny Kammersgaard blev født i Horsens i 1918 - og 15 år efter begyndte hun at svømme. Og det var det valg, der skulle få hendes navn i historiebøgerne; hun viste sig nemlig at have et talent for det - Jenny Kammersgaard kunne svømme langt. Og hun gjorde det ofte i åbent hav.

Gennem sin karriere svømmede hun blandt andet fra Snaptun til Horsens og fra Gniben til Sangstrup Klint - to punkter med 42 kilometer mellem sig, men en længere tur på grund af vind og vejr. Sin helt egen biografi formåede hun dog ikke - endnu - at svømme sig til, men hendes historie fortælles i "Svømmepigerne der forførte Danmark i 1930'erne" af Tommy Heisz, der også fortæller om Ragnhild Hveger og Inge Sørensen.

KUNSTEN

"Livet er kort, kunsten lang" - måske nok, men Michael Kvium har allerede nået at skabe en stor del kunst, siden han i 1973 startede som tegneserietegner på Horsens Folkeblad. Som billedkunstner fik han sit gennembrud i 80'erne med inspiration af bl.a. Goya.

Der er naturligvis en del bøger med samlinger af Kviums kunst på bibliotek, men hvis man gerne vil vide noget mere om maleren, er der hele tre forskellige biografier og et par film at gribe til. Dem vil jeg ikke liste op her, men du kan finde dem alle under artiklen.

UDFORSKNINGEN

Horsens' måske nok mest kendte bysbarn døde i 1741. Men det har altså ikke forhindret en god del bøger i at udkomme siden.

Der er naturligvis tale om Vitus Bering, som inden sin død drog ud i verden og kom i russisk tjeneste, hvilket har givet ham tilnavnet "Zarens danske Columbus". I 1725 blev han leder af den 1. Kamtjatka-ekspedition, der slog fast, at der fandtes et stræde mellem Sibirien og Nordamerika. Af gode grunde fik det navnet Beringstrædet. Senere, på den 2. Kamtjatka-ekspedition kom han også til at lægge navn til Bering Ø, dog under mere triste omstændigheder, da det var der, han døde.

Inden da nåede Bering at opleve mangt og meget - og lægge navn til adskillige steder, deriblandt Vitus Beringsparken i Horsens, hvor biblioteket lå engang. Han er også den på listen her, som har fået skrevet flest bøger om sig. Jeg har inkluderet de mest interessante i listen herunder, men der er mere at gribe til, hvis du er blevet fanget ind af Horsens' mest berømte bysbarn.

Dette var blot fem veje til bibliotekernes hylder. Der er naturligvis flere, og tiden vil sandsynligvis vise nye og interessante måder at gøre sig biblioteksegnet på. Måske har du en god ide?