Tegnet sanger
Image by Yingnan Lu from Pixabay

Få billeder på din yndlingsmusik

24.03.23
Tegneserier og graphic novels med deres helt eget soundtrack.

Musik er som regel ikke noget, man ser - og hvis man gør, bør man måske overveje, om man er synæstetiker. Men nogle gange hænder det alligevel, at kunstnere forsøger at give lyden et udtryk.

Når musik bliver bundet til papir, sker det gerne i form af noder. Men heldigvis er der andre måder at gøre det på - for os, der aldrig har lært at læse det linierede krams. Her tænker jeg på en lang tradition inden for tegneserier og graphic novels med at fortælle historier om eller med musik. Nogle fortæller om musikere, andre lader beatet være en rytme i fortællingen, men sikkert er det, at der opstår en særlig, næsten synæstetisk fornøjelse, når musik og illustrationer blandes.

Seneste har jeg haft fornøjelsen af J. P. Ahonens fornøjelige dødsmetalfamilie i "Belzebubs", men der er også noget for dig, hvis din smag ikke er corpse paint og djævletilbedelse. Her er en liste at starte på, hvad enten du foretrækker musik eller illustrationer - et eller flere værker vil have den rette rytme for din smag.

Som sædvanlig kan du reservere alle værkerne i bunden af artiklen.

POP & ROCK

Det er svært at komme uden om Beatles, både i musikhistorien og i denne liste - som de eneste optræder de ikke mindre en to gange i grafisk form - "Beatles : fra begyndelse til berømmelse" er, som titlen antyder, en kronologisk fortælling om gruppens vej fra den spæde begyndelse til verdensberømmelsen. Men "Den femte Beatle" formår alligevel at fortælle en anden del af historien, da den fokuserer på Brian Epstein, der som manager for bandet spillede en stor rolle for deres succes.

I en lidt andet musikalsk boldgade finder vi Nick Cave, mørkemanden selv. Hans liv finder vi beskrevet - med visse friheder, fabulationer og frie tanker - i Reinhard Kleists "Nick Cave - mercy on me". Den følger ham gennem ungdommen og i arbejdet frem mod det udtryk, der kendetegner ham i dag.

Og i den lidt lettere bane er vores egen Kim Larsen også endt som tegneseriefigur - det er i Thierry Capezzones "På sporet af Kim". Her er det hovedsageligt starten på karrieren - hans og Gasolins - der fortælles om.

JAZZ & BLUES

Robert Johnson døde i 1938, kun 27 år gammel, og nåede inden da kun at indspille 29 numre - men i dag fremstår han alligevel som en legende inden for bluesmusikken. Det korte og hårde liv var fyldt med musik, kvinder og spiritus, hvilket naturligvis passer godt til at blive afbilledet; det er sket i "Love in vain : Robert Johnson 1911-1938" af Mezzo og J. M. Dupont.

John Coltrane blev 41 år gammel, men ligesom Johnson var hans liv præget af musik, kvinder og misbrug, men også religion, racepolitik og i sidste ende kræft. Coltrane var tenorsaxofonist og spillede jazz, og hans liv snoede sig gennem især 50-60erne, i al fald den del, der er interessant for "Coltrane" af Paolo Parisi.

COUNTRY

En anden musiker, der desværre heller ikke blev særligt gammel, var country-stjernen Hank Williams - han døde 1. januar 1953, 29. år gammel. Og lige præcis hans dødsdag, eller rettere: døgnet op til den, er omdrejningspunktet for Søren Glosimodt Mosdals lettere drømmende fortælling "Lost Highway". Den følger nemlig Williams på hans sidste døgn efter et liv med (ja. godt gættet) musik, kvinder og spiritus. Ligesom Williams selv er det et værk, der taler med sin helt egen stemme.

METAL

Beatles havde måske to gengivelser af deres karriere på listen her som det eneste band, men til gengæld har den finske tegneserieskaber J. P. Ahonen to forskellige titler med, som begge tager udgangspunkt i metallen. Forskellige afkroge af genren, men begge to skildret med humor og en tydelig kærlighed.

"Perkeros : diabolus in musica" følger guitaristen Akseli og heavy metal-bandet Perkeros, der forsøger at slå igennem. Hvilket ikke er let, når Akseli tydeligvis har et talent, men også en evne til at stå i vejen for sig selv. Og det bliver ikke lettere, da de lærer, at musikken rummer kræfter, mørke kræfter, som er på vej ud af kontrol. Titlens diabolus in musica kaldes også på dansk djævleintervallet, så man kan måske forestille sig, i hvilken retning historien går.

Og langt mere i den retning går - eller løber - Ahonens anden tegneserie, "Belzebubs". Her er det tale om korte humorstriber, der følger en helt almindelig, finsk familie … hvis man altså lige føjer adjektiverne djævletilbende, dødsmetalspillende og corpse-paint-bærende til. Men altså, bortset fra det er det alle de helt normale problemer, de står overfor: forelskelser, dagligdagens trummerum, løsslupne dæmoner og så videre. Det er sjovt med pigge på.

PUNK

Selv om man bliver ældre, vil man da gerne føle sig lidt punk. Sådan er det i al fald for skolelæreren Simon i "Punk life crisis" - skrevet og tegnet af en anden Simon, nemlig Simon Petersen. Tegneseriens Simon lever drømmen ud - man føler lidt, at den måske også er tegnerens - og bliver forsanger for et punkband. Snart går turen på turné i Europa, men altså af den slags, hvor bandet selv må køre til de små, snuskede spillesteder. Og alting går - forudsigeligt, men også meget, meget underholdende - helt galt. En hurtigt læst tegneserie, der minder måske især aldrende mænd om, at det ikke altid er godt at få det, man ønsker sig.

ELEKTRONISK MUSIK

En tegneserie uden ord - Mikkel Ørsted Sauzets "Ild" handler ikke om musikken som de andre titler på denne liste, men den elektroniske musik ligger som et underlæggende soundtrack i den, og derfor syntes jeg alligevel, den skulle med. Sauzet bevæger sig gennem franske undergrundsmiljøer i en sørgmodig, men først og fremmest edderspændt flot fortælling om aktivister og kapitalister.

Er du lidt tilbageholdende ved tanken om at læse tegneserier, er det måske faktisk her til sidst i listen, du skal starte, for "Ild" er en oplevelse, der kan læses på mange måder. Du kan høre musikken, eller du kan blot nyde synet.