Gamle bøger
Photo by Suzy Hazelwood from Pexels

Litterært, min kære Watson!

10.03.22
Hvilke romaner læste John Watson, når han ikke skrev om Sherlock Holmes oplevelser?

Hvilke romaner ville Sherlock Holmes spørge efter på biblioteket - det er den slags spørgsmål, man som bibliotekar kan finde på at stille sig selv. Og svaret er nok: ikke nogen. For allerede i den første roman om detektiven laver Watson en liste over, hvad Holmes ved  om forskellige områder - og under litteratur er svaret: intet.

Sherlock Holmes var nok mest til faglitteratur.

Men nu bor han jo sammen med en mere litterært interesseret person, nemlig John Watson. Og hvad kunne Watson så finde på at læse? Det er straks sværere at være sikker på - men vi ved, at de to efterforskere boede på adressen Baker Street 221B i årene 1881 til 1904. Og jeg forestiller mig, at Watson var en mand, som ønskede at følge med i samtiden. Derfor har jeg kigget på de engelske romaner, der udkom i den periode, og har fundet de mest populære, som du også kan læse på dansk den dag i dag.

Så her er en lille liste over bøger, som Watson måske læste i sin stol, mens Sherlock Holmes spillede violin og tænkte over mysterier.