Slet slet ikke julebøger

03.12.20
Der er forskel på folks tolerancetærskel. Nogen kan ikke få nok af jul - andre får kvalme ved synet af en pebernød allerede i starten af december. Tilhører du den sidste slags, kan du roligt lægge alle bøger om julestjerner og nuttede Jesusbørn fra dig og kaste dig over noget andet uden at være helt ugudelig: Var det måske noget med Thor, Zeus og Vishnu i stedet?!? Læs med her, når jeg anbefaler børnebøger om forskellige mytologier og religioner!

Da jeg var barn

...læste vi alle sammen Lars-henrik Olsens "Erik Menneskesøn" om 13-årige Erik, som en nat under et voldsomt tordenvejr bliver hentet af den nordisk gud Thor. Noget er helt galt i Asgård og de har brug for en udefra til at hjælpe til. Udover bogens egen handling, fortælles mange af de nordiske gudesavn i løbet af bogen, når Erik rejser rundt i Asgård og Udgård og taler med de forskellige karakterer fra den nordiske mytologi.

Det er 15 år siden, jeg læse den sidst. Den gang var den god og spændende, selv for en nørdet pige som kunne alle gudesavnene i søvne, før hun var 10 år. Egentlig tror jeg stadig, den holder. Men der er heldigvis også kommet nyere til.

Du kan blive ved for evigt

...hvis du kaster dig over Rick Riordans romaner, for han har lavet et hav af romaner med mytologier om omdregningspunktet. Rick Riordans bøger er hurtige at læse, selvom de måske ser tykke ud, men de er fyldt med action og humor. Den mest kendte serie er Percy Jackson-bøgerne om Percy, men selvom de har forskellige hovedpersoner og behandler forskellige mytologier, minder de egentlig lidt om hinanden. Det er både godt og skidt. Det betyder, at hvis man elsker hans stil, så kan man bare læse den ene bog efter den anden. Men det betyder også, at man godt kan blive lidt træt. For mig var det i hvert fald nok med 2-3 af hans romaner, så begyndte jeg at kede mig.

Der er både serien om de ægyptiske guder, serien om de nordiske og flere forskellige serier om den græske. Vi tager dem lige en af gangen.

Kane arkiverne

...handler om  to søskende, som er vokset op hver for sig, men som er tvunget til at slutte fred og hjælpe hinanden, da deres far forsvinder på British Museum, samtidig med at 10 af de ægyptiske guder bliver sluppet ud i verden - bl.a. Seth, som er den magthungrende kaos-gud.

De græske guder

Riordan har skrevet ikke mindre end tre serier om den græske mytologi. Kort sagt: Det mest kendte er Percy Jackson og Lyntyven, som også er filmatiseret. Den længste er Olympens helte. Den nyeste er Apollons prøvelser. Jeg har kun læst to af serierne, men de har begge stor underholdningsværdi og giver samtidig en grundintroduktion i de gæske myter, karakterer og begreber. Hurtige, spændende bøger med et glimt i øjet - gode bøger til børn på 11-14 år.

Magnus Chase og de nordiske guder

...er Rick Riordans fortolkning af de nordiske gudesavn. Jeg har det egentlig lidt mærkeligt med at læse nordiske gudesavn fortalt af en, der overhovedet ikke er herfra. Men måske er det noget pjat, for jeg har jo ikke noget imod at læse Rick Riordans fortolkninger af de græske og ægyptiske mytologier, selvom han heller ikke er hverken græsk eller ægyptisk. Så jeg stikker piben ind.

Magnus er en hjemløs dreng, som opdager, at hans hidtil ukendte far er en af de nordiske guder, og så kan I sikkert godt selv regne ud, at han forvilder sig ud i en masse trabadser.

Eventyrs-ungdoms-mytologi-krimi

Ravnenes hvisken af Malene sølvsten er svær at placere. Egentlig handler den om den ensomme pige Anne, som bor i en lille by, hvor en rødhåret pige findes myrdet. Anne starter i gymnasiet og får her nogle nye venner, blandt andet en pige som tror på farvemagi, syner og andet mystisk.

Efterhånden finder vi ikke kun svar på hvem, der har dræbt den rødhårede pige, men også på hvem Anne er, hvad der er sket med hendes familie - og finder ud af at guderne findes. Første bog foregår i menneskenes verden, imens anden bog foregår i gudernes. Bliver man opslugt af universet, er der ud over selve Ravnenes hvisken-trilogien også lavet to side-historier.

Ravnenes hvisken er super populær. Både unge og voksne læser den med stor begejstring. Helt ærligt: Jeg bryder mig ikke om den! Jeg synes, hovedpersonen er grusomt irriterende! Men eftersom jeg er i undetal med den holdning, er bogen alligevel med på listen her.

Der er masser

...af genfortællinger af de nordiske mytologier. De bøger, jeg har nævnt ovenfor, er jo romaner med mytologien flettet ind i. Men her kommer i stedet et par bøger med rene genfortællinger af de modiske gudesavn.

Neil Gaiman

...har lavet en meget rost genfortælling, som bare hedder "Nordisk mytologi". Den egner sig både til børn og voksne.

Hvem fortæller?

Det gør Sigurd! Både om de nordiske og de græske guder. Bøgerne er ligesom Sigurds andre bøger vældig populære og et godt sted at starte, når man første gang vil præsentere sine børn for mytologierne.

Nu bliver det mere spændende

Roshani Chokshi har lavet en serie om pigen, Aru Shah, som ved en fejl kommer til at vække en gammel hinduistisk dæmon, hvilket kaster hende ud på et vildt eventyr for at stoppe dæmonen, inden verden går i stå. Undervejs hører man om den hinduistiske tro og dens myter og karakterer. Den minder utroligt meget om Rick Riordans romaner: En blanding af religion, action og humor. Historien går hurtigt, man har ikke tid til at kede sig et øjeblik!

Det stopper ikke her

...for der er selvfølgelig MAAAAANGE flere bøger om mytologier og religioner. Men dem må du selv på jagt efter - eller du kan spørge en rar bibliotekar! Og lade dig inspirere af titlerne her nedenfor...