Sommer uden sport

27.05.21
Er du en af dem, som sidste år havde glædet sig til en sommer fyldt med sport, men endte med at sidde tilbage med et stort tomrum efter udskydelsen af EM i fodbold, Tour de France og OL? Så læs videre...

Af bibliotekar Lea Tølbøl Sørensen

Både EM og OL er blevet udskudt til 2021, så i princippet bliver i år en sommer fuld af sport. Men med de forskellige restriktioner er intet helt som det plejer. Vi har derfor samlet en række bøger, der giver dig mulighed for at svælge lidt i sport alligevel, og måske dykke ned i nogle af de slutrunder og sportsbegivenheder, som allerede er afviklet.

"Guld-Harald" og kampen om sølvet

Åbningskampen mellem Italien og Tyrkiet under EM i fodbold skulle være spillet d. 12. juni 2020. Nu bliver det i stedet for d. 11. juni 2021 i Rom.
Vil du gerne dvæle ved fodboldkampe fra Rom, så finder man på eReolen bogen "Sommeren 1960", som fortæller den overraskende historie om det danske landshold, som vandt sølv ved OL i 1960 i Rom. Bogen beskriver landstræner Arne Sørensens indædte kamp for at gøre det danske landshold gældende på den internationale scene og for at overbevise DBU om, at landsholdet ikke længere udelukkende skulle være for amatører.

1960 er også året hvor Harald Nielsen aka Guld-Harald for alvor spiller sig ind i folks bevidsthed og får en afgørende rolle i slutrunden i Rom. Bogen er krydret med fortællinger om andre sportsfolk som skilte sig ud til OL og om den politiske situation rundt omkring i verden, som også påvirkede både OL og fodboldlandsholdet. Bogen findes både som ebog og lydbog på eReolen.

Europamestre igen?

Bogen "Europamestrene: Fodbold, nation, identitet" dykker ned i betydningen af fodbolden for den nationale identitet med udgangspunkt i de europæiske landshold, som har vundet EM i perioden 1980-2012.
Bogen ser på hvilken betydning sejrene har for borgerne i de enkelte lande, og hvordan både politik og fodbold påvirkes af mesterskaberne. Bogen slutter med kapitlet Sådan bliver vi igen Europamestre, og der skal da lyde en stor opfordring herfra til spillerne på det nuværende danske landshold til at nærstudere netop det kapitel, nu hvor de kan se frem til et helt års mere forberedelsestid.

Nostalgisk fodboldrejse med sjove anekdoter

Er du mere til podcasts, så er det bare med at kaste dig over podcast-serien "1-0 til Danmark", som også ligger på eReolen. Journalisterne Morten Olsen og Michael Ørtz Christiansen tager et nostalgisk tilbageblik på alle de EM- og VM-slutrunder, det danske landshold har været med til gennem årene. De zoomer ind på resultaterne og fortæller anekdoter fra landsholdslejren. Undervejs får de besøg af nogle af spillerne, som har været med ved slutrunderne og får desuden god hjælp til insiderviden af landsholdets mangeårige massør og altmuligmand Allan Poulsen.

Har du stadig ikke fået nok fodbold, så kan du gennem biblioteket via PressReader finde magasinet "World Soccer", hvor det er muligt at grave dig ned i artikler om fodbold i alle afskygninger. I sommer-nummeret fra d. 15. maj kan man bl.a. læse om arbejdet med talentudvikling i FC Nordsjælland.

Cyklen bliver i skuret

Mange danskere sidder hvert år klistret til skærmen 3 uger af juli måned for at følge med i verdens hårdeste cykelløb. Sidste år måtte vi dog vente til d. 29. august før starten gik på årets tour, mens løbet i år skydes i gang d. 26. juni. Du allerede dog nu dykke ned i både faglitteratur, biografier og romaner om Tour de France som du kan låne via biblioteket på eReolen. Her kan du bl.a. læse om Chris Anker Sørensen, Brian Holm, Lars Bak, Chris Froom og mange andre. Du kan finde listen over bøger på ereolen.dk/tema/tour-de-france

Hvis du selv kaster dig i sadlen i ny og næ, og godt kan lide at nørde cykling på mange forskellige niveauer, så skulle du tage at se nærmere på bibliotekets udvalg af digitale magasiner via PressReader, hvor bl.a. månedsmagasinet "Cycling Plus" ligger klar med artikler om alt fra udstyr til indendørs træningsmuligheder.

De Olympiske Lege

OL blev også udskudt og efterlod de sportshungrende med blanke sider i 2020-kalenderen. Det skulle dog være sikkert, at OL i Japan skydes i gang med en stor åbningsceremoni d. 23. juli i Tokyo.

Men også her er der hjælp at hente i litteraturen, som giver mulighed for at kigge lidt tilbage i tiden og dykke ned i de Olympiske Leges store historie. I bogen "Store drømme" dykker forfatterne ned i nogle af de mest mindeværdige danske præstationer ved OL igennem tiden og fortæller bl.a. om Poul Erik Høyer, De jernhårde ladies, Lille henrivende Inge m.fl.

Uanset hvilken sportsgren du mangler denne sommer, skulle der være rigeligt at kaste sig over både på eReolen og PressReader, og du er selvfølgelig også velkommen til at slå et smut forbi bibliotekerne i Horsens og se hvad vi har på hylderne, som kan fylde lidt af sommerens sports-tomrum ud.

Faktaboks 1:

PressReader
Biblioteket abonnerer på PressReader som giver adgang til over 6000 aviser og magasiner fra over 100 lande og på mere end 60 forskellige sprog.
Start på horsensbibliotek.dk under Det digitale Bibliotek, og opret en konto for at komme i gang med at læse magasiner og aviser via PressReader.

Faktaboks 2:

eReolen
Bibliotekernes platform til udlån af e-bøger, lydbøger og podcasts. Hent eReolens app til din telefon eller tablet og log ind med dit bibliotekslogin - så er du klar til at læse og lytte.

Artiklen har tidligere været publiceret i Horsens Posten