Om babyer, sprogstimulering og god smag i bøger.

27.04.20
Vi ved alle sammen, at det er vigtigt at læse med børn. Formaningerne springer jeg lige over her, dem har vi hørt før. Men hvor skal man begynde? Hvordan? Hvornår? Hvad læser man med en baby? Man kigger på sine egne bøger, men uanset om det er Jojo Moyes, Sara Blædel eller Dostojevskij, så virker det ikke som det heeeeelt rigtige sted at starte, når der skal læses med baby. Men hvor så? Jeg arbejder på børnebiblioteket. Det er her, man skal gå hen, når det går op for en, at det er på tide at begynde at læse med sit barn.

Selvom man tror, det er løgn, for de kan jo ikke engang TALE endnu, så er det faktisk en god idé at finde bøgerne frem, når ungerne er omkring 10 måneder. Gerne før. For selvom de ikke kan tale, så kan de forstå. Og de kommer til at forstå endnu mere igennem læsning, hvor de bliver præsenteret for ord, sætninger og billeder, vi ikke får brugt i hverdagen, som mest handler om mad, bleskift og om ikke at putte fars telefon i munden.

Det er ganske simpelt med sprog: Jo mere sprog, børn hører i sammenhæng, jo bedre bliver de til selv at bruge sproget. Et godt sprog er vigtigt både for børnenes relationer, selvforståelse og kommende skolegang. Børnene suger især sproget til sig i de første år, så det gælder om at fylde på, imens de er små! Hov, nu kom formaningerne alligevel snigende. Undskyld.

Jeg er mor til to: En på 3½ og en på 1 år, så jeg har selv været igennem det for nylig: Det dér med at kigge på sin savlende, gylpende (og dog helt utroligt smukke) baby og erkende, at han/hun faktisk er gammel nok til, at man skal begynde at læse for dem.

Men hvordan gør man det? De vil jo ikke sidde stille, de små banditter! Og de putter alt i munden! Tja, svaret ligger faktisk netop i det. Vis dem en bog, peg og fortæl hvad der er på billedet. Hvis ungerne får lyst til at smage lidt på bogen, så er det okay. Når de kravler væk, så lad dem gøre det. Men prøv igen lidt senere og i morgen og i overmorgen... Det er godt at starte med bøger, man ikke er sart over; nogen der gerne må bygges tårne af og spildes lidt banan på.

Selvfølgelig skal børn lære god bogkultur, altså at man kigger på bogen i stedet for at spise den, bladrer i stedet for at flå siderne ud og at der faktisk sker noget spændende inde i bogen, hvis man sidder stille længe nok til at opdage det. Men det skal nok komme. Først skal børnene lære, at bøger er fedt.

Hvis dit barn elsker bøger med pels og flapper, så skaf sådan nogen! Hvis det bedste er, at I synger fra sangbøger, så få fat i en sangbog! Skal det være bøger med biler, dyr eller prinsesser – ud og find det! Det er forresten her bibliotekaren kommer ind i billedet. (Eller boghandleren, men det snakker vi ikke om.)

Der findes også bøger, som kan lave en lyd, når man trykker på en knap. Undertegnede øko-mor ville aldrig købe sådan en, men heldigvis har vi nogle mere fornuftige mennesker i familien, som gjorde. Vores bog siger som en traktor. Jeg tror, den bog er grunden til, at min datter i dag ELSKER bøger.

Pointen er, at det er børnene, der ved hvilke bøger, der virker for dem. God smag i bøger har forældre ikke forstand på. Det gælder forresten også, når dit barn er 5 år. Eller 16. Hellere børn der læser og elsker det, end børn som læser ”gode” bøger men kun læser under tvang. Dårlige bøger stimulerer faktisk også sprog og læseevne.

Uanset hvor mange søde, sjove, spændende bøger, jeg slæber med hjem til min datter, så vil hun hellere læse ”Cykelmyggen og Dansemyggen” igen. Det begynder snart at bløde ud af mine øjne, hvis jeg skal læse den bog én gang til. Men det skal jeg nok allerede i aften.

Så tag dine børn med på biblioteket og slip dem løs blandt bøgerne, så de selv kan vælge. Og der er ikke andet at gøre, end at låne det, de kommer med, selv hvis det overhovedet ikke er din smag. Børnene ville jo heller ikke gide læse dine bøger. Og heldigvis koster det dig ikke noget at låne biblioteksbøger.