#BogFan til skoler

#BogFan - læselyst, digitale anmeldelser og forfatterforedrag.

Hvad er #Bogfan?

#BogFan er et sjovt og anderledes læseforløb i samarbejde mellem skole og bibliotek, som går ud på:

1) at fordybe sig i et bestemt forfatterskab

2) at skabe digitale anmeldelser i form af bookstagrams (mere info følger)

3) at møde en forfatter

I 2022 var temaet gys og krimi med foredrag af Michael Kamp, og i år er vi rigtig glade for at kunne meddele. I #Bogfan 2023 læser og får vi besøg af forfatteren Nicole Boyle Rødtes, der har skrevet mere end 100 bøger om alt fra zombier til havfruer, venskaber og dystopiske fremtider.

#Bogfan skydes i gang med en booktalk på Horsens Bibliotek, hvor vi præsenterer et udvalg af Nicole Boyle Rødtnes’ bøger og introducerer lærere og elever til opgaven med de digitale anmeldelser. Herefter skal eleverne vælge, hvad de vil læse, og efterfølgende i skolen skabe en digital anmeldelse i form af en bookstagram (se mere info nedenfor) og afsluttende opleve et foredrag med Nicole Boyle Rødtnes, hvor vi også kårer årets bedste bookstagram-anmeldelse.

Målet er at motivere eleverne på 5. årgang til at fordybe sig i litteratur og læsning op til et forfatterforedrag.

#BogFan - Tidsplan 2023

Tirsdag d. 10. januar: Opstart med booktalk og introduktion i Salen på Horsens Bibliotek

Onsdag d. 11. januar til tirsdag den 28. februar: Arbejde med læsning og anmeldelser i skolen

Tirsdag d. 28. februar: De digitale anmeldelser sendes til biblioteket

Mandag d. 13. marts: Forfatterforedrag med Nicole Boyle Rødtnes og kåring af vinderne af den bedste bookstagram på biblioteket

Forslag til undervisningsplan 2023:

Uge 2-3: Udvælgelse af bog – den enkelte elev vælger den bog, de vil læse
Uge 4-5: Læsning og litteraturarbejde
Uge 6: Efter læsning – opsamling
Uge 8-10: Produktion af bookstagram

Nedenfor finder I arbejdskittet til #BogFan. I er velkomne til at bruge hele eller dele af læringsmaterialerne.

Inspiration og vejledninger:

Inspiration til bookstagrams