Kender du Legeteket?

24.09.19
Som en del af børnebiblioteket er vi så heldige at have et legetek, men hvad er et legetek, tænker du måske? Det fortæller vi om i denne artikel, hvor du kan læse lidt om hvad du kan låne på biblioteket – udover bøger.

Udlån af meget andet end bøger

I Legeteket kan du låne legetøj, spil, terapidyner, tumlemøbler og meget andet, der alt sammen kan hjælpe med udviklingen af dit barns sanser, sprog og motorik. Legeteket er fyldt med spændende og lærerigt legetøj, der er lige til at låne med hjem, og det er lige så let som at låne en bog! Herunder vil vi fortælle lidt om nogle af de forskellige ting du kan låne i Legeteket, og forhåbentlig inspirere dig og dine børn til at besøge os på Horsens Bibliotek.

Spil

I Legeteket finder du et stort udvalg af puslespil – fra de nemme med fem brikker og håndtag til dem for lidt større børn. Puslespil udvikler barnets finmotorik og koncentrationsevner. Brug også puslespillenes motiver som afsæt til at tale med dit barn om farver, former, dyr osv. Brætspil kan styrke forskellige egenskaber hos dit barn, bl.a. farvelære, matematisk sans, taktil sans, staveevner og meget mere. Spillet ”Hide & seek” er et logisk spil, hvor man skal lægge de fire brikker på pladen, så kun udfordringens motiver er synlige. Findes i en udgave til børn fra 5 år, og en udgave til børn fra 7 år. ”Body dreng” er et puslespil, der lag for lag viser hvordan kroppen ser ud, og giver god anledning til at snakke om organernes funktioner, kroppens opbygning og meget mere.

Spillet "Hide & seek"

Puslespil

Sansemotorisk legetøj

Legeteket rummer også en masse sansemotorisk legetøj og tumlemøbler. Fælles for tingene er, at de styrker dit barns motorik, og giver det en sikkerhed i forhold til sin egen krop og dens egenskaber og begrænsninger. De små trædepuder med pigge styrker grovmotorikken og sanserne. Det er sjovt at mærke piggene under de bare tæer, og det giver barnet en bedre forståelse for sin egen krop. En snurretur i vippeskålen styrker den labyrintiske sans.

En del af materialerne står ikke fremme i Legeteket – det gælder især tumlemøbler og cykler. Du kan se et udvalg af materialerne på plakaterne i Legeteket. Bed en medarbejder finde det frem, hvis du vil låne en eller flere af tingene med hjem.

Trædepuder

Vippeskål

Sprogstimulering – en sjov måde at lære på

I Legeteket kan du også låne en sprogkuffert, der – som navnet antyder – er en kuffert der indeholder materialer og inspiration til sprogstimulering. Når du f.eks. låner kufferten ”Kanins historie”, kan du lade dit barn opføre historien, mens du læser den højt, og bagefter lade barnet genfortælle historien med sine egne ord. Når barnet kommer i skolealderen kan han eller hun selv læse historien og øve stavning med bogstavterningerne.

Sprogkuffert

Terapidyner – hjælp til at finde ro og til at få en bedre søvn

Noget andet du kan låne i Legeteket, er terapidyner i forskellige udgaver og størrelser. En terapidyne kan have en gavnlig effekt på børn og voksne, der har svært ved at finde ro og derfor falde i søvn. Dynerne er designet så de lægger sig tungt om kroppen, hvilket øger kropsbevidstheden, og derved kan bidrage til en bedre søvn med færre opvågninger. Ved at låne en terapidyne kan man undersøge hvorvidt den har en effekt, inden man går ud og investerer i den. Du kan bl.a. også låne kugleveste og balancepuder, der ligeledes kan hjælpe til at øge kropsbevidsthed og koncentrationsevner samt afhjælpe søvnbesvær.

Kugledyne

Kuglepuf

Et tilbud fyldt med muligheder

Vi håber du og dine børn har lyst til at komme og se det store udvalg af spil, sansemotorisk legetøj m.m. I stedet for at købe sig fattig i dyrt legetøj der fylder i hjemmet og muligvis kun har barnets interesse i nogle måneder, kan man låne tingene på biblioteket, og derved løbende tilbyde sit barn nye lege- og udviklingsmuligheder. Vi håber, at endnu flere forældre får øjnene op for Legeteket, og får lyst til at låne spil og legetøj med hjem.

Spørg endelig hvis du har brug for råd og vejledning. Du finder Legeteket sammen med børnebiblioteket på 2. sal, og lånetiden på alle tingene er 1 måned.

Løbecykel

Træfigurer