Foto af cottonbro fra Pexels

Hjemme ved computeren
Målgruppe
For voksne

Onlinedebat: Er vi bange for Kina?

10.03.21
Danmarks Biblioteksforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd og Frirummet føler et ansvar for at styrke den demokratiske samtale – også den digitale. I en tid, hvor mange sidder meget alene foran en skærm, skal vi skabe alternativer til hidsige kommentarspor, breaking news og konfliktunderholdning. Hver uge i marts inviterer vi derfor til ”Folkeoplysende Frirumsdebatter” – et digitalt rum med debat, der giver plads til tvivl og dilemmaer og først og fremmest handler om én ting. Det handler om at blive klogere.

Alle ved, at Kina systematisk bryder menneskerettigheder. De snyder med handel, bryder internationale aftaler og massearresterer demokratidemonstranter i Hong Kong. Alligevel har Danmark og EU et stærkt samarbejde med kineserne, og Danmark er sammen med de øvrige EU-lande ved at indgå en stor investeringsaftale med dem. Hvorfor?

Bliv klogere på de mange nuancer, der er i diskussionen om, hvor hårdt Danmark skal kritisere og sanktionere Kina, og hvorfor denne geopolitiske diskussion også har betydning for dit liv og din hverdag.

Debattører: Martin Lidegaard (MF, Rad.) og Thomas Rohden (Fmd. Dansk Kina-kritisk selskab) Debatpilot: Stinne Poulsen fra Himmerland Ungdomsskole

Debatterne foregår på Zoom og er gratis. Tilmelding via Nemtilmeld på http://frirummet.org/