Om dette arrangement

Sted/Lokale
Salen
For voksne

AFLYST! Litteraturdage i højskoleånd: I clinch med verden - nyere amerikansk litteratur

11.06.22
Vi inviterer til spændende Litteraturdage i højskoleånd med fællessang og fællesspisning på biblioteket. Tre dage, hvor vi via oplæg, booktalks og dialog dykker ned i litteraturens inderste kerne og kigger på, hvordan skønlitterære værker fra nær og fjern kaster lys over menneskelivets mange facetter.

Dagens emne:

I clinch med verden – nyere amerikansk litteratur

Vi kigger på strømninger i den nyere amerikanske litteratur og undersøger, hvorfor og hvordan skønlitteratur fra den anden side af Atlanten betyder noget for os her i Danmark – og resten af verden.

Hovedoplægsholder: Tonny Vorm, cand. mag i amerikanske studier, litteraturanmelder ved Information, oversætter og forfatter.

Prisen er inkl. rundstykke, sandwich, kaffe og kage.

Foto: Berit Lund

Program: Lørdag den 11. juni kl. 09.00 – 15.00

09.00 - 09.30: Ankomst, rundstykker og kaffe

09.30 - 09.45: Fællessang og velkomst

09.45 - 10.00: Præsentation af dagens emne

10.00 - 11.00: USA ifølge litteraturen
Tonny Vorm, cand. Mag i Amerikanske studier, litteraturanmelder ved Information samt oversætter og forfatter.
Amerikansk litteratur har en stærk tradition for at gå i dialog med samfundet. Fra John Steinbeck til Alice Walker har landets forfattere diskuteret aktuelle problemer og perspektiveret politiske, kulturelle og sociale strømninger. Tendensen er ikke blevet mindre de seneste år, hvor finanskrise, terrortrusler, illegal indvandring samt etniske konflikter og raceoptøjer har splittet befolkningen yderligere.
    I dette foredrag vil Tonny Vorm se nærmere på en række amerikanske romaner og noveller, der kan gøre os klogere på ikke blot USA, men også de udfordringer, vi kender fra Danmark. Særlig fokus vil der være på Jonathan Franzens Frihed, Colson Whitheads Drengene fra Nickel, Jennifer Egans Tæskeholdet banker på og Elizabeth Strouts Olive Kitteridge.

11.00 - 11.15: Pause og kaffe

11.15 - 12.00: Det hele ligger i rytmen
Thomas Glud, cand.mag. i litteraturhistorie og formidler på Horsens Bibliotek.
Om hylet, rytmerne, musikken og poesien i den amerikanske beatgeneration

12.00 - 12.30: Fællesspisning og fællessang

12.30 - 13.00: Fælles gåtur med plads til at fordøje både frokosten og formiddagens indtryk

13.00 - 14.00: Booktalk i Buchwalds Have
Morten Walther Rasmussen, Marie Hastrup Sørensen og Thomas Behrmann giver hver deres bud på de bedste læseoplevelser inden for amerikansk litteratur.

14.00 - 14.15: Ord til kaffen
Oplæsning, kaffe og kage

14.15 - 14.45: Det magiske ved at dele
Med udgangspunkt i dagens oplæg og oplæsninger taler vi i fællesskab om, hvad den nyere amerikanske litteratur kan fortælle os - om USA, om verden og om os selv.

14.45 - 15.00: Opsamling, fællessang og tak for i dag.