Om dette arrangement

Salen
Målgruppe
For voksne

Litteraturdage i højskoleånd: Jorden er flad, din københavnerrøv

10.06.22
Vi inviterer til spændende Litteraturdage i højskoleånd med fællessang og fællesspisning på biblioteket. Tre dage, hvor vi via oplæg, booktalks og dialog dykker ned i litteraturens inderste kerne og kigger på, hvordan skønlitterære værker fra nær og fjern kaster lys over menneskelivets mange facetter.

Dagens emne:

Jorden er flad, din københavnerrøv!

For 300 år siden stod Ludvig Holberg for det første teaterstykke på dansk. Vi ser nærmere på dansk litteraturs fader og undersøger, om hans tekster kan hjælpe os med at forstå verden af i dag.

Hovedoplægsholder: Anne Middelboe Christensen, teateranmelder ved Information, forfatter og medlem af juryen bag Årets Reumert.

Prisen er inkl. rundstykke, sandwich, kaffe og kage.

Foto: Jacob Stage

Program: fredag den 10. juni kl. 09.00 – 15.00

09.00 - 09.30: Ankomst, rundstykker og kaffe

09.30 - 09.45: Velkomst, fællessang og introduktion til dagens emne.

09.45 - 10.00: Tillykke med de 300 år!
Formidlerne Lida Wengel og Marie Hastrup holder festtale for dansk teater og Ludvig Holberg.

10.00 - 10.45: Jorden er flad … Holberg og Erasmus Montanus
Lida Wengel, bibliotekar og teaterentusiast og Marie Hastrup, cand. mag. i litteraturhistorie og formidler
Vi fejrer dansk teaters 300 års jubilæum ved at fremhæve Ludvig Holberg. Vi ser på hans tid og teatrets position i tiden og dykker lidt mere ned i Erasmus Montanus – en af de mest opførte og diskuterede komedier, Holberg har skrevet. Hvorfor er den stadig populær – også nu 300 år efter, den er skrevet, og kan den stadig sige os noget?

10.45 - 11.00: Pause, kaffe og frugt

11.00 - 12.30: Holberg gør os stadig til grin
Anne Middelboe Christensen, cand.mag., teateranmelder ved Dagbladet Information, medlem af juryen bag Årets Reumert og forfatter til en række bøger om ballet og anmelderi.
Hvordan opfatter vi i dag Ludvig Holbergs komedier fra 1720’erne? Hvorfor er skuespillere vilde med at spille hans ekstreme roller? Og hvorfor kan komedier som ’Jeppe på Bjerget’ og ’Erasmus Montanus’ både få os til at skraldgrine og blive stille og eftertænksomme?
   Teateranmelder Anne Middelboe Christensen vil fortælle om Danmarks store komediedigter. Både om hans plads i teaterhistorien og i teaterrepertoiret i dag – ud fra udvalgte forestillinger rundt om i landet de seneste år. Anne Middelboe Christensen har været dramaturg ved Vendsyssel Teater, bl.a. på en opsætning af Holbergs ’Jeppe på Bjerget’ i 2019.

12.30 - 13.00: Fællesspisning og fællessang

13.00 - 13.30: Fælles gåtur med plads til at fordøje både frokosten og formiddagens indtryk

13.30 - 14.00: Booktalk i Buchwalds Have
Lida Wengel og Marie Hastrup kigger på teaterstykker som skønlitteratur og skønlitteratur som teaterstykker

14.00 - 14.15: Ord til kaffen
Oplæsning, kage og kaffe

14.15 - 14.45: Det magiske ved at dele
Med udgangspunkt i dagens oplæg og oplæsninger dykker vi i fællesskab ned i en bid af Erasmus Montanus og taler om, hvorvidt Holbergs ord stadig er aktuelle i dag.

14.45 – 15.00: Opsamling, fællessang og tak for i dag.