Sted/Lokale
Salen
For voksne

AFLYST! Livestreaming event med Karl Ove Knausgård i samtale med Kathrine Tschemerinsky direkte fra Dronningesalen i Den Sorte Diamant

01.11.22
Årets modtager af H.C. Andersens Litteraturpris, Karl Ove Knausgård, udfordrede grænsen mellem fiktion og biografi med seksbindsværket "Min kamp". Senest udgivelse fra ham er romanen "Morgenstjerne". Mød ham i en samtale med kulturredaktør Kathrine Tschemerinsky.

Den norske forfatter Karl Ove Knausgård er en af de mest læste og skelsættende forfattere i nyere skandinavisk litteraturhistorie.

KARL OVE KNAUSGÅRDS FORFATTERSKAB

I 2021 var det 10 år siden han satte punktum for det monstrøse seksbindsværk Min kamp (2009-2011), der siden 1. binds udgivelse i 2009 har begejstret læsere, kritikere og litteraturforskere, og hans blanding af fiktion, essayistik og selvbiografi har udvidet rammerne for romangenren og gjort ham til en pioner indenfor den såkaldte autofiktion. Med sine 3600 sider rangerer værket højt på listen over verdenslitteraturens længste værker, men på trods af længden er læsere over hele verden blevet hooked af Knausgårds bøger og de minutiøse iagttagelser af en hverdag og et liv, som man ikke skal være en norsk mand for at kunne spejle sig i. ”Min Kamp-serien virker på samme måde på læsere, som cigaretter gør på teenagere: Det tager tid at vænne sig til smagen, men når man først er hooked, kan man ikke stoppe igen,” skrev Dagbladet Information i 2015.

Om Karl Ove Knausgård: Debuterede i 1998 og hans værker er i dag oversat til 30 sprog i hele verden. Han bor og arbejder i Sverige. Knausgård har modtaget en lang række priser, bl.a. Kritikerprisen, Brage-prisen, Die Welts litteraturpris og Sunday Times Award for Literary Excellence. Kritikerprisen modtog han samme år som han debuterede som forfatter, det var med romanen Ude af verden, som udkom på dansk i 2005. Dertil var Alting har en tid (da. 2007) nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris. I efteråret 2009 udkom første bind af seksbindsværket Min kamp, som var nomineret Nordisk Råds Litteraturpris 2010 og blev tildelt Brageprisen, Årets Bog 2009 i Morgenbladet og P2 Lytternes Romanpris.

Om Kathrine Tschemerinsky: Kulturredaktør på Weekendavisen. Hun er uddannet i antropologi fra Københavns Universitet og Columbia University i New York. Tschemerinsky har virket som litteraturskribent i mange år for blandt andre Atlas Magasin og Weekendavisen og er desuden forfatter til bogen Turen går til bøgernes verden.

Foto: Thomas Wågström