Sted/Lokale
For voksne

Litteraturdage: Tirsdag den 8. juni kl. 13-18.30

08.06.21
Velkommen til tre dage og aftener, hvor vi sammen vil glæde os over litteraturen og de mange gode læseoplevelser, den byder på. Dagene byder på et afvekslende program med forfatterbesøg, foredrag, oplæsning og en snak om gode bøger. Undervejs holder vi kaffepauser - og i år er det hele gratis!

OBS! Tirsdagens program er delt op i to, så hvis du også vil have en billet til Ole Sønnichsens foredrag kl. 19.00, så skal du huske at hente en særskilt billet til det arrangement.

Tirsdagens program fra kl. 13-18.30:

Kl. 13.00

Biblioteksleder Claus Hagstrøm Hansen byder velkommen til Litteraturdage 2021

Poetisk pause - læn dig tilbage og lyt

Kl. 13.15

Siden 2018 har Lise Vandborg, chefredaktør på Litteratursiden, siddet i bedømmelseskomiteen for Nordisk Råds Litteraturpris. I dag fortæller hun om de nordiske tendenser de sidste par år.

Kl. 14.00

Kender du Olive Kitteridge? Hvis ikke, er du gået glip af et fantastisk bekendtskab. Nina Wegner fortæller om Elizabeth Strouts romanfigur Olive Kitteridge og læser op fra Olive, igen.

Poetisk pause - læn dig tilbage og lyt

Kl. 14.55

Dagens klassikertip: Nina Wegner anbefaler Hjertet er en ensom vandrer, som er sydstatsforfatteren Carson McCullers mesterværk fra 1940.

Kl. 15.00

Samtale om Matador-bogen: I november 2020 udkom den store bog om Matador på det lille forlag Book Lab. Bag bogen stod filmentusiasten Christian Monggard og Lise Nørgaard-kenderen Jacob Wendt Jensen. Der var lagt i kakkelovnen til noget stort… I en samtale mellem forlægger Ditte Jensen og Christian Monggaard dykker vi ned i hvordan matadorbogen fik liv.

Kl. 16.00

Jesper Stein om romanen Rampen: Jesper Stein er især kendt for sin krimiserie om Axel Steen. Nu er han aktuel med en ny roman, Rampen. I romanen fortæller Stein om forældrenes skilsmisse, der forandrer alles liv radikalt og sætter sit præg på dem i årtier efter – for forældrenes vedkommende helt frem til deres død. Forfatteren kommer selv i klemme mellem forældrene og lever et dobbeltliv - udadtil den festende, pigeglade dødspilot, indadtil sjælesørger for sin mor i en relation, der er grænseoverskridende tæt.
Rampen er fortalt af den voksne forfatter, der gennem livet har gjort sig egne erfaringer med at svigte, blive skilt og drikke sig væk fra det smertefulde i livet.

Kl. 17.15

Niels Brunse om Shakespeare: Niels Brunses største projekt de seneste år har været en komplet oversættelse af Shakespeares skuespil og sonetter. Sjette bind udkom i efteråret 2018 og arbejdet med sonetterne fortsætter. Om at oversætte Shakespeare fortæller han:
”Shakespeare-oversættelse er nok noget af det sværeste man kan kaste sig ud i. Men det er en guldgrube af udfordringer og indsigter, og det danske sprog viser sig at kunne mere end man skulle tro, når det bliver konfronteret med de geniale dramaer fra for 400 år siden.”
Hør hvad Shakespeares værker kan sige om menneskelivet og få et bud på hvad der gør Shakespeare til en af de helt store i verdenslitteraturen.

Kl. 18.30

Pause og kaffe

Hvor foregår det?

Alle arrangementer foregår på Horsens Bibliotek, Salen.

Hvor køber jeg billetter?

Biletterne er gratis i år og kan hentes på kommunens biblioteker fra 5. maj eller bestilles via hjemmesiden horsensbibliotek.dk.

Litteraturdage er støttet af Statens Kunstfond.