Jenle

20 kr.

Jeppe Aakjærs liv og forfatterskab

14.09.16
Foredrag ved lektor Henning Linderoth, formand for Aakjærselskabet på Jenle.

10. september i år er det 150 år siden Jeppe Aakjær blev født, så det fejrer vi med et foredrag om hans liv, udgivelser og hans eftermæle. Aakjær skrev 4 livserindringer, der meget fint dækker Aakjærs liv og forfatterskabet. I erindringerne graves tekstelementer frem, der forholder sig til Aakjærs liv og som finder plads i Aakjærs lyrik og prosa. Aakjær døde den 22. april 1930 af hjertestop på Jenle. De store aviser havde alle meget store artikler om begravelsen, der var en statsmand værdig. Man mener, at 150.000 tog afsked med Aakjær på vejen fra Jenle til København. Statsminister Stauning holdt tale ved kisten. Aakjærs forfatterskab har 3 bærende pæle. Han var gennem hele sit liv meget optaget af de fattiges uretfærdige sociale liv. Han var meget optaget af naturbeskyttelse. Han ønskede, at demokratiet skulle være for alle. Aakjærs forfatterskab har været med til at ændre dansk lovgivning. ”Vredens Børn”, der kommer i 1904 er medvirkende til at tyendeloven bliver fjernet. ”Paa Aftægt” får betydning for sociallovgivningen i Kanslergadeforliget i 1933.

Billetter à 20 kr. her og på kommunens biblioteker.