50 kr.
For voksne

Bent Fabricius-Bjerre - Én mand, 100 års dansk kulturarv

04.11.21
Danmark har mistet et af sine største kulturikoner, Bent Fabricius-Bjerre.

Faktisk kan 100 års dansk kulturhistorie fortælles gennem denne ene mand. Og det er, hvad Danni Travn, forfatteren bag den anmelderroste biografi om Bent Fabricius-Bjerre, gør i dette foredrag. De færreste kender nemlig bredden og dybden af Bent Fabricius-Bjerres overvældende indflydelse på tonerne og billederne omkring os – som komponist af eviggrønne melodier, som igangsætteren bag andre stjerner og som forbillede for yngre generationer. Fra guldalderjazz til ’Klovn’ vil der være overraskende sammenhænge og sjove sidehistorier samt den centrale pointe: Holder du dig åben og nysgerrig, holder du livsgnisten tændt.
Som Bodil-komitéen skrev, da han modtog sin Æres-Bodil i 2013: "Hvis der havde været en pris for at gøre det lidt sjovere, lidt smukkere og lidt mere elegant at være dansker, så skulle den gå til Bent Fabricius-Bjerre."